بخش بزرگی از عرضه گره 3 نانومتری شرکت TSMC برای شرکت‌های اپل، اینتل و AMD صورت می‌گیرد

به نظر می‌رسد که بخش بزرگی از عرضه گره 3 نانومتری شرکت TSMC برای سه غول فناوری یعنی اپل، اینتل و AMD صورت می‌گیرد.

با نزدیک شدن به دوره ارتقاء نسل‌ها، شرکت‌های فناوری به ویژه در بخش زنجیره تامین با یکدیگر می‌جنگند، چراکه همه خواهان بهترین‌ها در صنعت هستند. Taiwan Economic Daily گزارش داد که فرآیند 3 نانومتری شرکت TSMC در چند وقت اخیر مورد توجه بازار قرار گرفته و شرکت‌هایی مانند اپل و اینتل در رقابت برای به دست آوردن بخش بزرگی از عرضه آن هستند. مشخص شده که با این تقاضای عظیم، این غول تایوانی می‌تواند شاهد افزایش درآمد فوق‌العاده‌ای باشد به صورتی که 20 درصد از کل درآمد حاصل از فروش را این گره 3 نانومتری تشکیل دهد. این مقدار از سوددهی فرآیند سه نانومتری را درست پشت سر فرآیند 5 نانومتری یعنی محبوب‌ترین محصول TSMC قرار می‌دهد.

یکی از محصولاتی که انتظار می‌رود با گره 3 نانومتری شرکت TSMC تامین شود، تراشه A18 Pro اپل است. گزارش نشان می‌دهد که این تراشه پیش روی اپل از ارقام عملکردی چشمگیری برخوردار است. همچنین گزارش شده که اپل احتمالاً 50 درصد از سهم عرضه فرآیند 3 نانومتری را به دست خواهد آورد، زیرا نه تنها این شرکت بزرگترین مشتری TSMC بوده، بلکه هر دو شرکت رابطه عمیقی با یکدیگر دارند، به همین دلیل تخصیص این مقدار از سهم عرضه، موجه به نظر می‌رسد. . علاوه بر این، اپل همچنین قصد دارد از این فرآیند در تراشه M4 خود هم استفاده کند که احتمالاً در خط تولید مک‌بوک نسل بعدی استفاده خواهد شد.

انتظار می‌رود اینتل از فرآیند 3 نانومتری شرکت TSMC در پردازنده‌های Lunar Lake و Arrow Lake آینده خود استفاده کند، که توسط خود پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، هم تایید شده است. تایل پردازنده گرافیکی مجمتع جزو لیست محصولاتی است که از گره 3 نانومتری استفاده می‌کند. در طرف دیگر، AMD همچنین قصد دارد از فرآیند 3 نانومتری در پردازنده‌های Zen 5 آینده خود استفاده کند و نشان دهد که بازار پردازنده‌های نسل بعدی تحت سلطه مواد نیمه رسانای شرکت TSMC خواهند بود. از نظر تاریخ عرضه، می‌توان انتظار داشت که محصولات در سال 2025 عرضه شوند.

پست های مرتبط

تبلت‌های جدید آیپد پرو و ایر با شارژر در جعبه همراه نمی‌شوند

مایکروسافت واحد سرعت رم را در Task Manager از MHz به MT/s تغییر می‌دهد

تراشه M4 اپل احتمالاً برتری خاصی نسبت به تراشه M3 در بارهای کاری غیر ردیابی پرتو نداشته باشد