تراشه M4 اپل احتمالاً در سه ماهه اول سال 2025 عرضه شود

پیش از این گزارش شده بود که یک مک‌بوک پرو جدید با چیپست M4 اپل به صورت رسمی وارد فاز توسعه شده، اما این بدان معنا نیست که تراشه آن به این زودی‌ها عرضه شود و گفته شده که در سال 2025 رونمایی می‌شود. اکنون، یک نسخه جدید از نقشه راه، زمان تحقق این اتفاق را مشخص کرده و با فرض اینکه اپل موانع کمتری را در مسیر خود تجربه کند، می‌تواند تراشه M4 را در سه ماهه اول سال 2025 عرضه کند.

با معرفی تراشه‌های M3 Pro ،M3 و M3 Max در اکتبر 2023، تنها چیزی که برای اپل باقی مانده رونمایی از تراشه M3 Ultra است که انتظار می‌رود مدل‌های آینده مک پرو و مک استودیو را تامین کند. جزئیات مربوط به M4 فعلاً مبهم باقی مانده، اما Canalys نقشه راهی را به اشتراک گذاشته که نشان می‌دهد این تراشه جدید از اپل احتمالاً در سه ماهه اول سال 2025 عرضه شود. البته احتمال دارد اعلامیه تا سه ماهه دوم سال 2025 به تعویق بیفتد، زیرا عوامل متعدد و پنهان در این مورد تاثیرگذارند. در همین میان، گفته می‌شود که شرکت کوالکام رقابتی را به این فضا وارد می‌کند.

تراشه اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام که گفته می‌شود در اواخر سال جاری نوت‌بوک‌های زیادی را تامین می‌کند، روی انواع مدل‌های کم‌قدرت کار می‌کند. این نسخه رده بالا شرکت کوالکام دارای پیکربندی 12 هسته‌ای است که گفته می‌شود دو نسخه دیگر هم با 10 هسته و 8 هسته وارد بازار می‌شوند. با توجه به اینکه تراشه اسنپدراگون ایکس الیت 12 هسته‌ای در عملکرد چند هسته‌ای سریع‌تر از تراشه M3 شرکت اپل است، تراشه‌های کم‌توان‌تر ممکن است در دستگاه‌های مقرون‌به‌صرفه‌تر پیدا شوند و طیف مک‌بوک ایر اپل را جبران کنند.

این نقشه راه همچنین نشان می‌دهد که هر دو چیپست با ویژگی‌های مجهز به هوش مصنوعی وارد بازار خواهند شد، و اگر این کافی نباشد، اینتل و AMD هم در حال آماده‌سازی نسخه‌های خود هستند که باید تقریباً همزمان با M4 اپل وارد شوند. این چشم‌اندازی رقابتی را در صنعت فناوری، به ویژه در توسعه سخت‌افزار مبتنی بر هوش مصنوعی برجسته می‌کند، جایی که اینتل و AMD خود را در رقابت با پیشرفت‌های اپل در ادغام موتورهای عصبی در سخت‌افزار خود برای وظایف هوش مصنوعی مانند Face ID و پردازش عکس، قرار می‌دهند.

پست های مرتبط

تبلت‌های جدید آیپد پرو و ایر با شارژر در جعبه همراه نمی‌شوند

مایکروسافت واحد سرعت رم را در Task Manager از MHz به MT/s تغییر می‌دهد

تراشه M4 اپل احتمالاً برتری خاصی نسبت به تراشه M3 در بارهای کاری غیر ردیابی پرتو نداشته باشد