در بازی ها فرکانس بیشتر حافظه رم بهتر است یا زمان تاخیر کمتر؟ راهنمای خرید حافظه رم

مطمئناً قبل از خرید کامپیوتر، آگاهی از قطعات مختلف می تواند نتیجه بهتری را برای کاربران به همراه داشته باشد. حافظه رم یکی از آن قطعات است که در صورت آگاه نبودن از مواردی همچون فرکانس کاری، زمان تاخیر، پروفایل XMP و ظرفیت، می تواند کاربر را بعد از پرداخت پول با پشیمانی روبرو سازد. در این مطلب به سوال شما کاربران عزیز که چه حافظه رمی بخریم جواب داده ایم. با ما همراه باشید با راهنمای خرید حافظه رم.

در این مطلب می خواهیم با نمایش یک ویدئو به شما بگوییم که کدام یک از دو فاکتور فرکانس حافظه و زمان تاخیر، می تواند در عملکرد سیستم شما خصوصاً در بازی ها تاثیر گذار باشد. قبل از هر چیز باید بگوییم که بیشتر کاربران، ظرفیت بالاتر رم را دلیلی بر برتری حافظه رم می دانند، اما در واقعیت چنین نیست. چرا؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

چه رمی برای چه کسی؟

بسیاری از افراد نمی دانند کارکردی که از سیستم خود انتظار دارند، با چه ظرفیت از رم به نتیجه مطلوب می رسد. شاید بین ظرفیت های دو، چهار، هشت و شانزده گیگابایت اختلاف کارایی باشد اما در بیشتر موارد بین ظرفیت 16 گیگابایت و 32 گیگابایت اختلافی دیده نمی شود.

در کنار حافظه رم، کارت گرافیک هم از حافظه رم با مقادیر مختلف سود می برد و همین مورد باعث شده تا حافظه تصویری بین رم و رم کارت گرافیک به اشتراک گذاشته شود. البته این اشتراک به این معنی نیست که قطعه ای کار یک قطعه ی دیگر را انجام می دهد.

اما بارها در بنچمارک هایی که از قطعات مختلف گرفته ایم، به این مورد دست یافتیم که حافظه ی رمی با 16 گیگابایت ظرفیت و فرکانس کاری 3400 مگاهرتز، بهتر از حافظه رمی با ظرفیت 32 گیگابایت با فرکانس کاری 3200 مگاهرتز است.

در این میان زمان تاخیر کم حافظه هم نباید فراموش شود. اما اگر گیمر هستید بیشتر به فکر فرکانس کاری بهتر باشید و اگر برای رندرینگ محتوا رمی مناسب می خواهید از حافظه رم با ظرفیت بیشتر و زمان تاخیر یا CL کمتر استفاده کنید.

در آخر باید بگوییم که در مصارف محتوایی ما از جمله بازی های رایانه ای، نرم افزارهای تولید محتوا، مولتی مدیا و نرم افزارهای تولید محتوای سه بعدی باید انتخابی منطقی را در بخش قطعات سخت افزاری داشته باشیم. اما اگر گیمر هسیتد بدانید که بهترین انتخاب رم برای شما رمی با 16 گیگابایت ظرفیت، فرکانس کاری بیشتر از 3000 مگاهرتز، زمان تاخیر  CL15 یا CL16 و خنک کننده یا هیت سینکی کاربردی برای پایداری در عملکرد رم است.

در این ویدئو 5 رم مختلف با فرکانس های کاری 2133 مگاهرتز، 2400 مگاهرتز، 2666 مگاهرتز، 2800 مگاهرتز و 3000 مگاهرتز با زمان تاخیر CL12 تا CL16 در بازی های مختلف تست شده است. برای درک بهتر این مقایسه فریم ریت هر ماژول را نگاه کنید و در صورت ممکن برای دید بهتر از تنظیمات HD برای مشاهده ویدئو یا دانلود آن استفاده کنید.

پست های مرتبط

انویدیا اولین ایستگاه هوش مصنوعی DGX H200 را به شرکت OpenAI تحویل داد

لینوکس پچ جدیدی از AMD برای نسل بعدی پردازنده‌های Zen 5 دریافت کرده است

LG Display قصد دارد پنل‌های OLED گیمینگ با نرخ تازه‌سازی و وضوح قابل تنظیم را به تولید انبوه برساند

1 دیدگاه

عملکرد یک ماژول رم ۸ گیگابایت بهتر است یا دو ماژول رم ۴ گیگابایت؟ – بنچیمو آذر 21, 1397 - 6:03 ب.ظ
[…] خاطرتان باشد در مطلب ” در بازی ها فرکانس بیشتر حافظه رم بهتر است یا زمان تاخیر … ” متوجه شدیم که فرکانس کاری بالاتر رم می تواند […]
دیدگاه بگذارید