مقایسه خنک کننده استوک اینتل با واترکولر 240 در پردازنده i5-12600 و i7-12700

در ژانویه 2022، اینتل با معرفی پردازنده‌های غیر K، مجموعه پردازنده‌های نسل دوازدهمی خود را گسترش داد. بنابراین بعضی از تولیدکنندگان خنک‌کننده‌های CPU جدیدی را برای پردازنده‌های غیر K نسل 12 اینتل معرفی کردند. در این مطلب به این می پردازیم که چه نوع خنک کننده ای می تواند پردازنده های Core i5-12600 و Core i7-12700 یا بالاتر را کنترل کند و همچنین چه نوع خنک کننده ای برای پردازنده های غیر K توصیه می شود؟

برای رسیدن به این موضوع که چه خنک کننده ای مناسب پردازنده های رده بالای غیر K است، آزمایشات مختلفی انجام شده است. در بازی ها و بارکاری نسبتاً بالا و البته با دمای محیط 25 درجه، خنک کننده های اینتل جوابگو نیاز کاربران است اما در حجم کاری بالا و نرم افزارهای تولیدمحتوا یا رندرینگ این نوع خنک کننده ها به اندازه کافی پاسخگوی توان حرارتی پردازنده ها نیست.

مشخصات سیستم تست

آیا خنک کننده استوک اینتل برای Core i5 و بالاتر کافی است؟

ابتدا در نرم افزارهایی مانند Cinebench R23 و Blender تست های مختلف با خنک کننده استوک اینتل و خنک کننده مایع MAG CORELIQUID C240 انجام شد و مشخص شد خنک کننده استوک اینتل در دو نرم افزار یاد شده، حرارت پردازنده Core i5-12400 را نمی تواند به خوبی کنترل کند تا در نتیجه شاهد دمای بیش از 86 درجه سانتی گراد باشیم.

در تست استرس نرم افزار AIDA64، پردازنده Core i5-12600 با خنک کننده استوک اینتل عملکرد بدی نداشت اما این عملکرد تنها در محدوده توان مصرفی 80 تا 90 وات مناسب بود. با افزایش حجم کاری و رسیدن توان مصرفی پردازنده به 100 وات، دمای 96 درجه سانتی گراد پردازنده بسیار استرس آور بود.

در ادامه بنچمارک ها ادامه پیدا می کند تا تفاوت عملکرد خنک کننده استوک اینتل بروی پردازنده های Core i5-12600 و Core i7-12700 با خنک کننده مایع MSI MAG CORELIQUID C240 را بهتر درک کنیم.

خنک کننده استوک اینتل مناسب رندرینگ نیست

در تست های انجام شده با نرم افزارهای محبوب تولیدمحتوا و رندرینگ مانند Cinebench R23 / Blender / HandBrake / Adobe Premiere Pro مشخص شد که به دلیل حجم کاری بالا بروی پردازنده، توان مصرفی بیش از 100 وات است که در این شرایط خنک کننده استوک اینتل قادر به خنک کردن پردازنده Core i5-12600 و Core i7-12700 نیست. در نتیجه این عملکرد ضعیف، برای رسیدن به یک پایداری، فرکانس کاری پردازنده کم شده که به طبع عملکرد آن نیز کاهش می یابد.

اما وقتی صحبت از بازی می شود، عملکرد خنک کننده استوک اینتل قابل قبول بود و توانست دمای پردازنده های Core i5-12600 و Core i7-12700 را در بازی ها بین 50 تا 86 درجه سانتی گراد نگه دارد.

برای مقایسه یک خنک کننده خوب با خنک کننده استک اینتل در بازی ها و نرم افزارهای تولید محتوا، خنک کننده مایع MAG CORELIQUID C240 با پردازنده های Core i5-12600 و Core i7-12700 تست شد. در این تست همانطور که مشخص است، دمای پردازنده چه در بازی و چه در نرم افزارهای تولیدمحتوا یا رندرینگ کمتر از 80 درجه سانتی گراد است.

در دیگر تست ها، عملکرد خنک کننده مایع MAG CORELIQUID C240 و خنک کننده استوک اینتل، در نرم افزار مانیتورینگ HWiNFO64 مقایسه می شود. در اینجا مشخص است که دمای پایین پردازنده با خنک کننده مایع باعث می شود تا پردازنده در هر زمانی با نهایت فرکانس کاری فعالیت های مورد نظر را انجام دهد. این در حالی است که در صورت استفاده از خنک کننده استوک بروی پردازنده های 12600 و 12700، فرکانس کاری کاهش یافته تا دمای بالای پردازنده کم شود.

تست در نرم افزار HandBrake

تست در نرم افزار Blender

تست در نرم افزار Adobe Premiere Pro

تست در نرم افزار Cinebench R23

در بازی خنک کننده استوک خوب است اما عالی نیست

در این بخش باید به سراغ بازی های محبوب AAA برویم. بازی هایی مانند بازی Assassin’s Creed Valhalla، بازی Battlefield 2042، بازی Far Cry 6 و بازی Cyberpunk 2077 انتخاب شده اند تا عملکرد دو خنک کننده و دو پردازنده اینتل به خوبی مشخص شود. این نشان می دهد که خنک کننده استوک اینتل برای نگه داشتن دمای CPU زیر 90 درجه سانتیگراد قابل قبول است اما با خنک کننده قدرتمندتر C240، دما تقریباً 20 درجه سانتیگراد در بازی ها کمتر است.

خمیر سیلیکون خوب اهمیت بالایی دارد

قطعاً یکی از مواردی که باعث می شود سطح تماس خنک کننده با پردازنده به خوبی برقرار شود، وجود خمیر سیلیکون یا Thermal Paste خوب است. خمیر سیلیکون ها دارای توان های مختلفی در انتقال حرارت هستند پس بهتر است خمیر خوب با قدرت انتقال حرارت بالا را انتخاب کنید. البته ساختار خوب خنک کننده هم یکی دیگر از عوامل است که می تواند سطح تماس عالی با پردازنده را تضمین کند.


خمیر سیلیکون چیست؟ چرا خمیر سیلیکون مهمه؟ چه خمیر سیلیکونی بخریم؟


پست های مرتبط

اپل از تراشه‌های M2 Ultra و M4 برای ساخت سرورهای هوش مصنوعی استفاده می‌کند

مسئله تغییر طراحی سری گلکسی زد فولد 6 سامسونگ توسط Thinborne تایید شد

کارگاه آموزشی قسمت سوم : چرا رم دو کانال باعث افزایش عملکرد میشه؟