نحوه صحیح شارژ کردن باتری گوشی و بهترین نکات مراقبت از باتری

باتری‌های تلفن، مانند همه باتری‌ها، با گذشت زمان تحلیل می‌روند و با کاهش عملکرد همراه هستند، به این معنی که مانند روز اول قادر به نگه داشتن همان مقدار انرژی نیستند. در حالی که باتری باید بین سه تا پنج سال یا بین 500 تا 1000 چرخه شارژ را تحمل کند، باتری سه ساله گوشی شما هرگز به اندازه یک باتری کاملاً جدید عملکرد ایده آل ندارد.

چرا به نظر می رسد شارژ کردن باتری گوشی شما با گذشت زمان بدتر می‌شود؟ این موضوع تا حدودی در ارتباط به نحوه استفاده شما از تلفن همراه است. مواردی مانند برنامه‌هایی که نصب می‌کنید، داده هایی که جمع‌آوری می‌کنید، سفارشی‌سازی‌هایی که انجام می‌دهید و اعلان‌های بیشتری که دریافت می‌کنید، فشار بیشتری به باتری وارد می‌کند.

عمر باتری آیفون 16 پرو مکس بیش از 30 ساعت است !

در واقع سه عامل برای فرسوده شدن باتری‌های لیتیوم یون وجود دارد:

  1. تعداد چرخه‌های شارژ
  2. دما
  3. سن

با این حال، با راهنمایی های ما برای بهترین عملکرد مراقبت از باتری، می توانید سلامت باتری گوشی هوشمند خود را برای مدت طولانی تری حفظ کنید. در ابتدا بهتر است نگاهی به اصطلاحات فنی مورد استفاده برای تعیین عمر باتری داشته باشیم.

چرخه شارژ باتری

یکی از عوامل سنجش عمر باتری لیتیوم یون تلفن همراه با “چرخه های شارژ” اندازه گیری می شود. یک باتری جدید معمولاً بین 300 تا 500 چرخه شارژ دوام می‌آورد. قطعاً یکی از عوامل کاهش یا افزایش طول عمر باتری، نحوه شارژ کردن و عادت های شما در این بخش است. این بدان معنا نیست که باتری گوشی شما پس از چند صد بار شارژ شدن از بین می رود، اما مطمئناً ظرفیت آن هر چه بیشتر شارژ شود کاهش می یابد. خوشبختانه، راه‌هایی برای کاهش سرعت افت عملکرد در این چرخه‌ها وجود دارد.

یک چرخه شارژ کامل زمانی محاسبه می شود که 100٪ از ظرفیت باتری خود را تخلیه کرده باشید. ممکن است چند روز طول بکشد تا یک چرخه کامل کامل شود. اگر یک روز از 60 درصد ظرفیت باتری خود استفاده کنید و سپس آن را یک شبه به طور کامل شارژ کنید و سپس از 40 درصد در روز بعد استفاده کنید، در مجموع 100 درصد تخلیه شده اید، یعنی در دو روز به یک چرخه شارژ کامل رسیده اید.

بررسی باتری سامسونگ گلکسی اس 23 ، پلاس و اولترا

چه زمانی باید گوشی خود را شارژ کنیم؟

قانون طلایی شارژ باتری این است که باتری خود را در بیشتر مواقع بین 30 تا 90 درصد شارژ نگه دارید. وقتی به زیر 50% رسید آن را پر کنید، اما قبل از اینکه به 100% برسد آن را از برق بکشید. شارژ 80 تا 100 درصد باعث سریع پیر شدن باتری لیتیوم یون می شود. برای کسانی که عادت دارند شب گوشی خود را به شارژ متصل کرده و صبح آن را از برق جدا کنند، بهتر است قبل از خواب گوشی را از شارژ جدا کرده و به جای آن صبح، سر میز صبحانه یا روی میز اداره مجدد شارژ کنند. به این ترتیب، توجه به درصد باتری در هنگام شارژ آسان تر است.

کاربران iOS می توانند از برنامه Shortcuts برای تنظیم اعلان زمانی که سطح باتری به درصد خاصی می رسد استفاده کنند. این کار در تب “Automation” و سپس “Battery Level” انجام می شود. شارژ کامل گوشی برای باتری گوشی کشنده نیست، اما شارژ کامل آن، طول عمر آن را کاهش می دهد. جدا از این موارد در سمت دیگر ترازو، اجازه ندهید باتری گوشی کمتر از 20 درصد شود. باتری‌های لیتیوم یونی با خالی کردن باتری زیر 20 درصد احساس خوبی ندارند. بهتر است زمانی از 20 درصد انتهایی استفاده کنید دسترسی به شارژ ندارید یا در موقعیت حساسی قرار گرفته اید. پس بهتر است با اولین هشدار گوشی برای کم شدن باتری که معمولاً روی 20 درصد است، گوشی خود را به شارژ متصل کنید. به طور خلاصه، باتری‌های لیتیوم یونی در ظرفیت متوسط بهترین عملکرد را دارند. نه باتری خیلی کم باشد و نه خیلی زیاد.

آیا باید باتری گوشی را 100 درصد شارژ کنم؟

برخی از افراد توصیه می کنند که هر سه ماه یا شش ماه یک بار شارژ کامل باتری 0 تا 100 درصد (یک چرخه شارژ کامل) انجام شود، زیرا این کار باتری را دوباره کالیبره می کند، که کمی شبیه راه اندازی مجدد رایانه شما است. هنوز هم مشخص نیست که آیا باتری های جدید با این روش قادر به کالیبره شدن هستن یا نه اما نکته ای که مهم است، شارژ مکرر و کوتاه بهتر از شارژ مجدد کامل است.

شب تا صبح گوشی شارژ کنم

به عنوان یک قاعده، بهتر است از این کار اجتناب کنید، زیرا تقریباً به این معنی است که شما باتری را تا 100٪ شارژ می کنید. با اینکه صبح از یک شارژ کامل باتری خوشحال هستید اما باتری گوشی یک چرخه کامل را سپری کرده و تکرار این موضوع سرعت کاهش طول عمر باتری را بیشتر می کند.

در حالی که اکثر گوشی‌های هوشمند مدرن دارای سنسورهای داخلی هستند تا در صورت رسیدن به 100 درصد، شارژ را خاموش کنند، اگر همچنان روشن باشند، مقدار کمی باتری در حالت بیکار از دست خواهند داد. چیزی که ممکن است دریافت کنید “شارژ قطره ای” است زیرا شارژر سعی می کند تلفن را 100٪ نگه دارد زیرا تلفن شما به طور طبیعی در طول شب شارژ خود را از دست می دهد. این بدان معنی است که تلفن شما دائماً بین شارژ کامل و کمی کمتر (99٪ تا 100٪) در حال چرخش است. این موضوع همچنین می تواند گوشی را گرم کند که برای باتری نیز مضر است. بنابراین، شارژ در روز بهتر از شارژ در شب است. اما اگر نیاز بود گوشی را از شب تا صبح به شارژ متصل کنید، بهتر است قاب یا کاور را جدا کنید و گوشی را روی سطحی صاف قرار دهید تا گرما به خوبی دفع شود.

آیا شارژ سریع به گوشی من آسیب می رساند؟

اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که آیا باید گوشی نو را چقدر شارژ کنیم؟ باید بگویم که اکثر گوشی‌های هوشمند مدرن از شارژ سریع پشتیبانی می کنند. بسیاری از تولیدکنندگان موبایل با تنظیم کد مدیریت انرژی برای دریافت ولتاژ بالاتر، فست شارژ سریع تری را ارائه دهند.

شارژ سریع به خودی خود به باتری گوشی شما که برای پشتیبانی از آن ساخته شده است آسیبی نمی رساند، اما گرمای تولید شده به طور بالقوه بر طول عمر آن تأثیر می گذارد. بنابراین این وظیفه شماست که بین محدودیت زمان و درصد باتری یک تعادل ایجاد کنید. همچنین شارژ سریع می تواند با سرعت بیشتری باتری را به 100 درصد برساند پس این شما هستید که با برنامه ریزی و مدیریت، استفاده از شارژ سریع را می توانید به کاری کم خطر تر تبدیل کنید. 

همانطور که باتری گرمای شدید را دوست ندارند، سرما را نیز دوست ندارند. پس باید از گذاشتن گوشی خود در ماشین داغ، در ساحل، کنار فر و حتی در برف خودداری کنید. به طور معمول، باتری ها در دمایی بین 20 تا 30 درجه سانتیگراد در بهترین حالت خود عمل می کنند.

یک شارژر ضعیف تر بخرم یا شارژر قوی تر؟

شما باید شارژری تهیه کنید که با توان معرفی شده گوشی شما یکسان باشد یا توان بیشتری داشته باشد. به طور مثال برخی از تلفن ها می توانند از شارژری تا 45 وات پشتیبانی کنند، بنابراین استفاده از یک شارژر 20 واتی باعث کاهش سرعت شارژ می شود. مهم نیست که شارژر بسیار بالاتر باشد، حتی 140 وات زیرا تلفن فقط آنچه را که نیاز دارد مصرف می کند نه بیشتر.

نحوه انتخاب لوازم جانبی استاندارد موبایل از جمله باتری موبایل

آیا می‌توانم از هر شارژر گوشی استفاده کنم؟

در صورت امکان از شارژر تلفن خود استفاده کنید، زیرا مطمئناً رتبه بندی مورد نیاز گوشی شما را دارد. یا مطمئن شوید که شارژر شخص ثالث توسط سازنده گوشی شما تایید شده یا از برند معتبری است. شارژرهای ارزان‌قیمت و فیک به راحتی می توانند به گوشی شما آسیب برسانند. اینکه اکنون بعضی از شرکت های تولیدکننده در جعبه گوشی، شارژر قرار نمی دهند تنها یک خیانت به کاربر است. شرکتی مانند سامسونگ شارژر اصلی هم دارد که می توان جدا تهیه کرد اما آیفون ها شارژر مورد تایید درست و حسابی ندارند و هر سازنده ای خود را مورد تایید اپل خطاب می کند. همین موضوع هم باعث شده خریداران با این تصور که هر چه بیشتر پول بدهند شارژر بهتری می خرند، تنها به چرخه اقتصاد شرکت ها کمک کنند. 

چگونه می توانم سرعت شارژ را افزایش دهم؟

یکی از راه‌های افزایش سرعت شارژ گوشی، روشن کردن حالت هواپیما هنگام شارژ است. این کار با خاموش کردن خودکار داده های تلفن همراه باعث صرفه جویی در مصرف باتری می شود و سرعت شارژ را افزایش می دهد. راه دیگر برای شارژ سریعتر این است که گوشی خود را در حالت کم مصرف شارژ کنید. در صورت نیاز به سرعت شارژ بیشتر، از گوشی خود در هنگام شارژ استفاده نکنید. صفحه نمایش و سایر اجزای سازنده هم از باتری انرژی دریافت می کنند و هم باعث گرم شدن باتری می شوند پس می توانید با کم کردن پتانسیل کاری پردازنده یا کم کردن نور نمایشگر، به سرعت شارژ کمک کنید. 

گرما و سرما را مدیریت کنید !

اجازه ندهید باتری خیلی گرم یا خیلی سرد شود، به خصوص هنگام شارژ. اگر تلفن بیش از حد داغ شود، به باتری آن آسیب می‌رسانید، بنابراین سعی کنید تا جایی که ممکن است آن را خنک نگه دارید. شارژ کردن تلفن از پاوربانک در یک روز گرم در ساحل یا خوردو بدترین سناریو برای سلامت باتری است.

اگر در روزهای گرم تابستان نیاز به شارژ دارید، سعی کنید گوشی خود را در سایه نگه دارید. به هیچ عنوان گوشی را در زمان شارژ شدن روی پتو یا بالش قرار ندهید. حتی دیده شده در زمان شارژ گوشی را زیر بالش قرار می دهند!. سرما هم برای باتری ها خوب نیست. اگر از یک پیاده روی طولانی در سرمای زمستان وارد خانه می شوید، قبل از اینکه کابل شارژ را وصل کنید، اجازه دهید تلفن به دمای اتاق برسد بعد کابل شارژ را متصل کنید.

نکات کلیدی در نگهداری باتری که در بنچیمو به آن می‌پردازیم

  • باتری لیتیومی را برای مدت طولانی روی 0 درصد قرار ندهید، اگر برای مدتی از موبایل استفاده نمی کنید، آن را در حدود 50٪ شارژ نگه دارید.
  • اگر قصد دارید گوشی را برای مدت طولانی کنار بگذارید، ابتدا آن را بین 40 تا 80 درصد شارژ کنید و سپس گوشی را خاموش کنید.
  • متوجه خواهید شد که باتری یک گوشی رها شده و بی کار، هر ماه بین 5 تا 10 درصد خالی می‌شود و اگر اجازه دهید کاملاً تخلیه شود، ممکن است باتری را کاملاً از دست دهید. 
  • از حالت ذخیره انرژی بیشتر استفاده کنید. این کار مصرف انرژی را با راهکارهای مختلف کاهش می دهد و در نتیجه تعداد چرخه ها را کاهش می دهد.
  • حالت تاریک یا دارک مود صفحه‌نمایش را امتحان کنید، زیرا در نمایشگرهای OLED پیکسل‌های سیاه خاموش می‌شوند و در بقیه نمایشگرها مصرف کمتر می‌شود. این کار هم گرمای تولید شده را کاهش می دهد و هم مصرف انرژی و چرخه شارژ را کمتر می کند. 
  • نرم افزارهای پس زمینه و حتی نرم افزارهایی که داده مصرف می کنند اما شما مدت ها است از آنها استفاده نمی کنید را یا غیر فعال کنید یا حذف کنید.
  • اگر زمانی به گوشی نیاز نداشتید یا آن را در حالت هواپیما قرار دهید یا گوشی را خاموش کنید.
  • سرویس‌های موقعیت یاب یا مکان را خاموش کنید، مگر اینکه برای چیزی به آن نیاز داشته باشید، و بررسی کنید که کدام برنامه‌ها به آن دسترسی دارند، مخصوصاً برنامه‌هایی که می‌توانند حتی در زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید به خدمات مکان دسترسی داشته باشند.
  • اگر نمایشگر تلفن شما نرخ تازه سازی بالایی دارد (رفرش ریت)، آن را پایین بیاورید یا به تنظیمی که به طور خودکار نرخ را تنظیم می کند، فکر کنید.
  • از شارژرها و کابل های ارزان قیمت خودداری کنید. خرید شارژر، کابل های شارژ و دوشاخه ارزان، یک اقتصاد کاذب است و تنها به ضرر شما است. 

پست های مرتبط

تبلت‌های جدید آیپد پرو و ایر با شارژر در جعبه همراه نمی‌شوند

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

مایکروسافت واحد سرعت رم را در Task Manager از MHz به MT/s تغییر می‌دهد