امکان اورکلاک پردازنده های کامت لیک فاقد پسوند K روی مادربرد های میان رده ازراک

امکان اورکلاک پردازنده های کامت لیک فاقد پسوند K روی مادربرد های میان رده ازراک

اورکلاک پردازنده های فاقد پسوند K که نشانه وجود قابلیت ضریب باز است، فقط در صورت در  اختیار داشتن مادربرد های پرچمدار از سری Z مانند Z390 و Z490 امکان پذیر است. کمپانی صاحب نام ازراک که فعالیتی طولانی مدت در تولید مادربرد های مخصوص اورکلاک دارد، به تازگی قابلیت اورکلاک پردازنده های فاقد پسوند K روی مادربرد های میان رده را فعال کرده است.

اینتل به منظور مدیریت بهتر محصولات خود و راهنمایی کاربران برای انتخاب پردازنده مناسب، سری K را به نشانه قابلیت اورکلاک پردازنده از سال ها قبل در نظر گرفته و اورکلاک آنها نیز فقط در صورت در اختیار داشتن مادربرد های گران قیمت از سری Z امکان پذیر بود. با عرضه پردازنده های نسل دهم اینتل به نام کامت لیک که دارای پسوند K و قابلیت اورکلاک هستند، لزوم خریداری مادربرد های گران قیمت بار دیگر مورد توجه کاربران قرار گرفته است.

کمپانی ازراک با ارائه یک فناوری جدید، قابلیت اورکلاک را برای پردازنده های Core i9-10900K، Core i7-10700K و Core i5-10600K بدون نیاز به مادربرد های سری Z490 فراهم ساخته است. کمپانی ازراک با ارائه فناوری BFB (مخفف کلمات Base Frequency Boost) به کاربرانی که مادربرد های میان رده غیر از سری Z را خریداری می کنند، قابلیت اورکلاک پردازنده را ارائه می دهد. اینتل در نسل جدید، دو چیپ ست میان رده B460 و H470 را به عنوان راهکار های اقتصادی دارای قابلیت های کاربردی در نظر گرفته، اما امکان افزایش فرکانس پردازنده های فاقد پسوند K با استفاده از آنها به میزان بیشتر از محدوده فرکانس بوست وجود ندارد.

به این ترتیب مهندسین ازراک به فکر ارائه فناوری BFB افتادند که با در دست گرفتن کنترل توان مصرفی پردازنده ها، محدوده TDP را از 65 وات به 125 وات افزایش می دهد تا شرایط ابتدایی برای اورکلاک پردازنده فراهم شود. برای انجام این کار باید یک خنک کننده پردازنده قدرتمند خریداری کنید که توان خنک سازی پردازنده های نسل دهم Comet Lake را داشته باشند.

ازراک در حال حاضر اطلاعات بیشتری در خصوص کارکرد فناوری BFB ارائه نکرده، اما در اسلاید منتشر شده توسط این کمپانی به فرکانس قابل دستیابی در پردازنده های فاقد پسوند K در نسل دهم اشاره شده است. به عنوان مثال با فعال سازی فناوری انحصاری ازراک، فرکانس پایه پردازنده Core i9-10900 از 2.6 به 3.7 گیگاهرتز برای تمامی هسته ها افزایش یافته و به نوعی این اتفاق برای سایر محصولات نیز رخ داده است.

پست های مرتبط

تبلت‌های جدید آیپد پرو و ایر با شارژر در جعبه همراه نمی‌شوند

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

مایکروسافت واحد سرعت رم را در Task Manager از MHz به MT/s تغییر می‌دهد