اختصاصی بنچیمو: بررسی تخصصی سامسونگ گلکسی A52

سری A و M گوشی های هوشمند میان رده سامسونگ تا به امروز توانسته اند با بهره بردن از مشخصات فنی مناسب و البته قدرتمند، عملکرد خوبی را از خود به نمایش بگذارند. این در حالی می باشد که این اسمارتفون های میان رده، در بازار های جهانی و البته بازار کشور نیز، کاربران بسیاری را به سمت خود جلب کرده اند. در میان اسمارتفون های سری A، برخی از گوشی های هوشمند میان رده به مشخصاتی مجهز شده اند که می توان گفت در برخی از موارد چیزی کم از یک گوشی هوشمند پرچمدار ندارند. یکی از این اسمارتفون های جذاب و تازه وارد به بازار ایران، سامسونگ گلکسی A52 می باشد که سوای میان رده بودنش، در برخی از موارد به مشخصات فنی قدرتمندی مجهز شده است. در این بررسی خواهیم دید که این اسمارتفون میان رده با توجه به مشخصات در نظر گرفته شده و چالش هایی که برایش در نظر گرفته ایم، چه عملکردی را از خودش به نمایش می گذارد و با توجه به قیمتش، در مقایسه با اسمارتفون های میان رده هم قیمت با خودش،چقدر ارزش خرید دارد.

نگاه کلی

ساختار شیشه و پلاستیک
ابعاد 8.4×75.1×159.9 میلی متر
وزن 183 گرم
نمایشگر 6.5 اینچ سوپر امولد دقت 1080×2400 پیکسل
پردازنده  اسنپدراگون 720G
رم 4/6/8 گیگابایت
حافظه داخلی 128 و 256 گیگابایت
دوربین چهار گانه 5+5+12+64 مگاپیکسل
دوربین سلفی 32 مگاپیکسل
باتری 4500 میلی آمپر ساعت
سیستم عامل اندروید 11

با توجه به مشخصاتی که در جدول بالا به آن ها اشاره کردیم، متوجه می شویم که سامسونگ گلکسی A52 تلاش دارد تا خود را به عنوان یک گوشی هوشمند پرچمدار معرفی کند. صفحه نمایش با کیفیت به همراه سنسور های دوربین قدرتمند که قابلیت های جذابی را با خود به همراه دارند، سبب شده تا این اسمارتفون میان رده، عملکرد پرچمدار گونه ای را از خود به نمایش بگذارد.

لازم به ذکر است که مدل 5G این گوشی هوشمند میان رده نیز معرفی شده است. تفاوت های اصلی این دو گوشی هوشمند را می توان در بخش های صفحه نمایش و پردازنده در نظر گرفته شده مشاهده کرد که مدل 5G به صفحه نمایش و پردازنده قدرتمند تری مجهز شده است. پردازنده که در کنار عملکرد مناسبش، توانایی پشتیبانی از شبکه های اینترنتی نسل پنجم یا همان 5G را نیز دارد.

بدنه و طراحی

بدنه ای از جنس پلاستیک با کیفیت
وزن 189 گرمی
طراحی زیبا و پرچمدار گونه
پشتیبانی از استاندارد IP67

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، طراحی در نظر گرفته شده برای این گوشی هوشمند ما را به باد سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا می اندازد و نشان می دهد که A52 تلاش دارد تا خود را به عنوان یک اسمارتفون پرچمدار معرفی کند. در نمای رو به رویی صفحه نمایشی یکدست را شاهد هستیم که به ناچ جذاب اینفینیتی O نیز مجهز شده است. ناچی که بریدگی دایره ای شکلش در قسمت بالایی و مرکزی صفحه نمایش، سنسور دوربین سلفی را در خود جای داده است.

در نمای رو به رویی سامسونگ سعی داشته تا حاشیه کمتری را برای صفحه نمایش در نظر بگیرد که تا حد زیادی در این زمینه موفق بوده است. بیش از 84 درصد از نمای رو به رویی را صفحه نمایش به خودش اختصاص داده است. البته اگر حاشیه قسمت پایینی کمی کمتر بود، بدون شک صفحه نمایش جذاب تر و یکدست تری را شاهد بودیم.

اما در نمای پشتی شاهد قرار گیری چهار سنسور دوربین در بریدگی مستطیلی شکل می باشیم که معماری مستطیلی شکل در قسمت پشت با بیرون زدگی همراه بود که ما را به یاد طراحی قسمت پشتی سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا می اندازد. البته به نسبت معماری مستطیلی شکل قسمت پشتی سامسونگ گلکسی اس 21 اولترا، معماری بریدگی قرار گیری ستسور های دوربین قسمت پشتی سامسونگ گلکسی A52، بیرون زدگی کمتر دارد. همین بیرون زدگی احتمال آسیب دیدن به سنسور های دوربین و مخدوش شدن معماری مستطیی شکل قرار گیری سنسور های دوربین را افزایش می دهد. البته نمی توان از جذابیت بصری و طراحی پرچمدار گونه بسیار جذاب قسمت پشتی این گوشی هوشمند میان رده براحتی عبور کرد و باید گفت در این بخش به نسبت بسیاری از گوشی های هوشمند میان رده هم قیمت با خودش، طراحی جذاب تری را با خود به همراه داشته است.

متریال پلاستیکی در نظر گرفته شده نیز، وزن مناسب 189 گرمی را برای این گوشی هوشمند میان رده به همراه داشته است. در مقایسه با اسمارتفون های میان رده هم رنج، سامسونگ گلکسی A52 وزن کمی سنگین تری دارد، اما نگران نباشید، وزن در نظر گرفته شده برای این گوشی هوشمند میان رده نه چندان سبک است که به دلیل متریال پلاسیتکی و فریم های منحنی شکل در هنگام استفاده براحتی از دستتان بیفتد و نه آنقدر سنگین است که در استفاده طولانی مدت، خستگی برای دستان شما به همراه داشته باشد. در این بخش با توجه به تجربه کاربری که داشتیم باید بگوییم که سامسونگ گلکسی A52 حس و حال HANDS_ON پرچمدار گونه بسیار جذابی را به شما منتقل می کند.

همانطور که اشاره کردیم، متریال پلاستیکی با کیفیتی برای ساخت این گوشی هوشمند میان رده استفاده شده است. متریالی که سبب شده تا گلکسی A52 توانایی پشتیبانی از استاندارد ضد آب IP67 (توانایی قرار گیری در عمق 1 متری آب و مدت زمان 30 دقیقه ای) را نیز داشته باشد. در نمای رو به رویی هم از محافظ صفحه گوریلا گلس نسل پنجم برای محافظت صفحه نمایش از ضربات احتمالی استفاده شده است. البته بر خلاف گوشی های هوشمند پرچمدار، در قسمت پشتی خبری از محافظ گوریلا گلس نیست.

در فریم سمت راستی شاهد قرار گیری دکمه های تنظیم صدا و پاور می باشیم که با توجه به ابعاد در نظر گرفته شده و طراحی، براحتی با یک دست به این دکمه ها دسترسی خواهید داشت. در فریم سمت چپ اما هیچ دکمه و درگاهی در نظر گرفته نشده است شاهد فریم پلاستیکی با کیفیت و یکدستی هستیم.

در فریم قسمت بالایی نیز درگاه سیم کارت ها و کارت حافظه جانبی به همراه میکروفون را شاهد هستیم. البته لازم به ذکر است که می توانید از یکی از شیار های سیم کارت برای کارت حافظه جانبی استفاده کنید و درگاه جدا برای کارت حافظه جانبی در نظر گرفته نشده است. خروجی صدای جک 3.5 میلی متری به همراه درگاه شارژ USB-Typec، میکروفون دوم و اسپیکر سامسونگ گلکسی A52 در فریم قسمت پایینی قرار گرفته اند. حضور خروجی صدای جک 3.5 میلی متری، اتفاق بسیار خوشایندی می باشد، زیرا کم کم بسیاری از گوشی های هوشمند پرچمدار و حتی میان رده از داشتن جک 3.5 میلی متری محروم شده اند.

نمایشگر

نمایشگر 6.5 اینچی از نوع سوپر امولد
رزولوشن 1080×2400 پیکسل
تراکم پیکسلی 407ppi در هر اینچ
پشتیبانی از HDR
حداکثر روشنایی 800 نیت

بدون شک سامسونگ در عرصه صفحه نمایش گوشی های هوشمند تا به امروز توانسته است عملکرد بسیار خوبی را به نمایش بگذارد. با توجه به مشخصات در نظر گرفته شده نیز براحتی و با اطمینان کامل می توانیم بگوییم که سامسونگ گلکسی A52 یکی از قدرتمند ترین گوشی های هوشمند میان رده از نظر صفحه نمایش می باشد. صفحه نمایشی که در کنار بهره بردن از طراحی پرچمدار گونه اش، کیفیت بسیار بالایی را ارائه می کند. پس خیالتان راحت باشد که در میان اسمارتفون های میان رده هم رنج قیمت، کمتر گوشی هوشمند میان رده ای می توانیم ببینیم که توان رقابت در زمینه صفحه نمایش با این گوشی هوشمند را داشته باشد.

نمایشگر سوپر امولد گلکسی A52 از آرایه ساب پیکسل ” دو پیکسل سبز، یک پیکسل قرمز و یک پیکسل آبی” تشکیل شده است. در این آرایه، پیکسل های سبز کوچکتر از پیکسل آبی و قرمز هستند و البته پیکسل قرمز هم کمی از پیکسل آبی کوچکتر است. این سبک از چینش با نام PenTile شناخته می شوند و هر پیکسل بصورت مستقل از طریق الکتریسیته برای انتشار نور بهره می برند. البته باید بدانید که این چینش فاصله،پیکسل ها با فاصله بیشتری به نسبت نمایشگر های LCD در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و همین امر سبب می شود تا نمایشگر های اولد طول عمر بیشتری به نسبت نمایشگر های LCD داشته باشند.

زمانی که هر پیکسل بصورت مستقل پاشش نور را بر عهده دارد و نقش بسیار مهمی در دقت رنگ، کنتراست و یکنواختی نور نمایشگر دارد. خود مختار بودن هر پیکسل سبب شده تا توانایی رسیدن به کنتراست بی نهایت را داشته باشد. البته نباید فراموش کنیم که پنل های سوپر امولد توانایی پشتیبانی از قابلیت امنیتی سنسور حسگر اثر انگشت را دارند. سنسور حسگر اثر انگشت اپتیکال نیز زیر صفحه نمایش سامسونگ گلکسی A52 قرار گرفته است و باید بگوییم عملکرد سریع و قابل قبولی نیز از خود به نمایش گذاشت.

از پنل در نظرگرفته شده که بگذریم، سامسونگ گلکسی A52 به صفحه نمایشی با ابعاد 6.5 اینچی مجهز شده است. ابعاد بسیار مناسب صفحه نمایش سبب شده تا راحت تر از برخی از گوشی های هوشمند میان رده که از صفحه نمایش با ابعاد بزرگتری بهره برده اند، با یک دست با این گوشی هوشمند میان رده کار کنید ولی بدون شک برای انجام برخی از فعالیت ها قطعا به هر دو دست خود نیاز دارید.

دو المان مهم در زمینه کیفیت صفحه نمایش، رزولوشن و تراکم پیکسلی در هر اینچ می باشد که این صفحه نمایش با رزولوشن 1080×2400 پیکسلی و تراکم پیکسلی 407ppi در هر اینچ، توانایی ارائه عملکرد بسیار خوبی را خواهد داشت. در این بخش هم باید بگوییم که کمتر گوشی هوشمندی از پس صفحه نمایش با کیفیت گلکسی A52 بر می آید.

میزان روشنایی 800 نیت (شمع در متر مربع) نیز سبب شده تا براحتی با این گوشی هوشمند در شرایط نوری متنوع و حتی زیر تابش مستقیم نور خورشید کار کنید. شاید کمی، تکرار می کنیم کمی در زیر تابش نور مستقیم نور خورشید شاهد افت وضوح تصویر و آیکون ها باشیم، اما باید بگوییم که به عنوان یک گوشی هوشمند میان رده، میزان روشنای کاملا مناسب و قابل قبولی برای صفحه نمایش این اسمارتفون در نظر گرفته شده است. اما هنوز قابلیت های قدرتمند این صفحه نمایش تمام نشده و باید بگوییم که توانایی ارائه نرخ بروزرسانی 90 هرتز را نیز دارد. بهره بردن از چنین میزان نرخ تازه سازی نه تنها صفحه نمایش روان تری به نسبت بسیاری از صفحات نمایش گوشی های هوشمند میان رد هم رنج قیمتی را ارائه می کند، بلکه جذابیت گیم پلی بسیار خوبی را مخصوصا در اجرای بازی های سنگین با خود به همراه خواهد داشت. بگذارید مثالی برایتان بزنیم تا بیشتر با قدرت صفحه نمایش این گوشی هوشمند میان رده آشنا شوید. آیفون 12 پرو مکس به عنوان جدیدترین و قدرتمند ترین پرچمدار اپل، به صفحه نمایشی با توانایی ارائه نرخ بروزرسانی 60 هرتز مجهز شده است.

دوربین

دوربین چهارگانه 5+5+12+64 مگاپیکسل
فیلمرداری با نهایت کیفیت 4K
دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی

یکی از دلایل اصلی محبوبیت گوشی های هوشمند میان رده سری A سامسونگ، سنسور های دوربین در نظر گرفته شده بود. از نگاه اکثر کاربران، سنسور های دوربین گوشی های هوشمند این سری توانسته اند عملکرد خوبی را از خود به نمایش بگذارند اما آیا واقعا چنین چیزی است؟ در ادامه خواهیم دید که سنسور های دوربین پشتی و دوربین سلفی سامسونگ گلکسی A52 در چالش هایی که برایش در نظر گرفته ایم، چه عملکردی را از خودش به نمایش می گذارد.

یک سنسور دوربین اصلی با رزولوشن 64 مگاپیکسلی با گشودگی دریچه دیافراگم f/1.8 و فاصله کانونی 26 میلی متر ازنوع عریض، به همراه سنسور 12 مگاپیکسلی از نوع فوق عریض با گشودگی دریچه دیافراگم f/2.2 و زاویه دید 123 درجه ای، در کنار سنسور دوربین 5 مگاپیکسلی ماکرو برای ثبت تصاویر از فاصله نزدیک و سنسور 5 مگاپکسلی سنجش عمق برای ثبت هرچه بهتر تصاویر پرتره، سنسور های دوربین چهارگانه سامسونگ گلکسی A52 را تشکیل می دهند. برای دوربین سلفی هم سنسور قدرتمند 32 مگاپیکسلی با گشودگی دریچه دیافراگم f/2.2 در نظر گرفته شده است.

همانطور که اشاره کردیم، این گوشی هوشمند میان رده در برخی از موارد به مشخصات و قابلیت های پرچمدار گونه ای مجهز شده است. یکی از این قابلیت های پرچمدار گونه، لرزشگیر اپتیکال یا همان OIS سنسور دوربین اصلی این گوشی هوشمند می باشد. اکثر گوشی های هوشمند میان رده به لرزشگر های نرم افزاری EIS یا همان دیجیتال مجهز می شوند که بدون شک عملکرد ضعیف تری به نسبت ارزشگیر های اپتیکال یا همان OIS دارند.

سنسور دوربین اصلی و دوربین فوق عریض این گوشی هوشمند توانایی ضبط ویدئو با حداکثر کیفیت 4K و نرخ 30 فریم در ثانیه را دارد. نکته جالب این جاست که سنسور دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی نیز توانایی ضبط ویدئو با حداکثر کیفیت 4K و نرخ 30 فریم در ثانیه را دارد. با توجه به تست هایی که انجام دادیم در نور روز سنسور دوربین اصلی و دوربین فوق عریض باید بگوییم که عملکرد خوب و قابل قبولی را داشتند که البته از چنین گوشی هوشمند میان رده ای با بهره بردن از سنسور دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی، توقعی جز این نمی‌رفت. شاید لرزشگیر OIS در نظر گرفته شده برای سنسور دوربین اصلی توانایی عملکرد بهتری در حذف لرزش های ناخواسته هنگام ضبط ویدئو به نسبت لرزشگیر EIS داشته باشد، اما باید بگوییم که نتوانست در این بخش، در حد و اندازه گوشی های هوشمند پرچمدار ظاهر شود. اما در مجموع در مقایسه با بسیاری از گوشی های هوشمند میان رده عملکرد بهتری را از خودش به نمایش گذاشت.

تست فیلمبرداری در شب را هم انجام دادیم تا سنسور های دوربین این گوشی هوشمند میان رده را بیشتر به چالش بکشیم (قدرت یک سنسور بدون شک در نور شب نمایان می شود). تست فیلمبرداری در نور شب توسط سنسور دوربین اصلی و دوربین فوق عریض آنطور که انتظار داشتیم نبود. شاید  پیش خودتان بگویید که در جایگاه یک گوشی هوشمند میان رده نباید توقع زیادی داشته باشیم، اما سامسونگ گلکسی A52 یکی از اسمارتفون های میان رده، رده بالای این شرکت می باشد پس باید به ازای قیمتی که برایش در نظر گرفته شده، عملکرد خوبی هم داشته باشد.

خروجی ویدئو در نور شب بسیار سعی داشت که کنتراست را به خوبی نشان دهد که تا حدی تاکید می کنیم، تا حدی توانست کنتراست را به نمایش بگذارد اما دیتیل، وایت بالانس به شدت با افت همراه بود. نویز های موجود در نور شب ناشی از نور های مصنوعی نیز کیفیت ویدئو های خروجی را تحت تاثیر قرار داده بود. اما در نور روز باید بگوییم که کنتراست بسیار جذابی را شاهد بودیم و دیتیل مناسبی را به کمک سنسور دوربین قدرتمند 64 مگاپیکسلی به نمایش گذاشت. داینامیک رنج نیز تا حد قابل قبولی رضایت بخش بود اما در زمینه وایت بالانس، خروجی ویدئو ها می توانست عملکرد بهتری داشته باشد.

اما به سراغ بخش عکاسی سنسور های دوربین این گوشی هوشمند می رویم که بدون شک برای کاربران مشتاق به خرید اسمارتفون های میان رده، یکی از مهمترین معیار های انتخاب می باشد.  همانطور هم که اشاره کرده بودیم، یکی از اصلی ترین دلایل محبوبیت گوشی های هوشمند میان رده سری A و M سامسونگ، سنسور های دوربین در نظر گرفته شده برای این گوشی های هوشمند می باشد.

ابتدا با سنسور دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی گلکسی A52 شروع می کنیم. به نسبت بسیاری از اسمارتفون های میان رده، گلکسی A52 به سنسور دوربین اصلی قدرتمندی مجهز شده است. در حالت تنظیمات پیش فرض، با تصاویر خروجی 1 به 4 در تصاویر با رزولوشن 16 مگاپیکسلی را خواهید داشت. اما با انتخاب گزینه 64 مگاپیکسلی می توانید بدون تقسیم رزولوشن به 4، تصاویری با خروجی رزولوشن 64 مگاپیکسلی را شاهد باشید.

با توجه به تست هایی که انجام دادیم باید بگوییم که سنسور دوربین اصلی این گوشی هوشمند میان رده توانست عملکرد خوبی را از خودش به نمایش بگذارد.

در حالت 64 مگاپیکسلی تصاویر دیتیل بسیار بهتری به نسبت حالت 1 به 4 ارائه می کردند. این در حالی می باشد که در حالت 1 به 4 با ترکیب چهار تصویر، نتایج بهتری را نیز شاهد خواهید بود. با توجه به خروجی تصاویر در نور روز باید بگوییم که کنتراست تصاویر بسیار خوب بود. در این زمینه یکی از اصلی ترین معیار های تشخیص کنتراست، قسمتی از تصویر که آسمان را شامل می شود می باشد. در تصاویر خروجی نور روز نیز ابر ها به خوبی از آسمان آبی تفکیک شده بودند و باید گفت که نتایج بسیار خوبی را شاهد بودیم.

داینامیک رنج گوشی های  هوشمند میان رده سامسونگ همواره با اغراق همراه بود و سامسونگ سعی داشت تا رنگ و لعاب بیشتری به رنگ ها بدهد، اما گلکسی A52 سعی داشت تا رنگ واقعی اجسام و محیط را در تصاویر خروجی به نمایش بگذارد که باید گفت از این نظر هم عملکرد خوبی داشته است.

تصاویر HDR اما در لوکیشن های باز بسیار جذاب و دلنشین بود اما وقتی که تصاویر ثبت شده را در آتلیه بنچیمو و مانیتور حرفه ای مشاهده کردیم، قسمت های کناری با افت کیفیت همراه بود و و باید گفت که توقع می رفت دیتیل بهتری را شاهد می بودیم. عکاسی حالت پانوراما نیز همواره برای ثبت تصاویر با زاویه دید گسترده جذابیت های خاص خودش را دارد. برای اینکه بدانیم که این سنسور در حالت پانوراما چه عملکردی داشته، باید ببینیم که آیا در قسمت های مختلف تصاویر خروجی، کشیدگی تصاویر را شاهد خواهیم بود یا نه، که متاسفانه در برخی از نقاط تصاویر خروجی، کشیدگی هایی را شاهد بودیم که کیفیت تصاویر را تحت تاثیر قرار داده بود.

حالت پانوراما

سوای دیتیل خوب، کنتراست می شود گفت عالی و داینامیک رنج طبیعی، حال نوبت به آن رسیده تا ببینیم وایت بالانس موجود در تصاویر چگونه بود. در این بخش رنگ های موجود در تصویر باید نزدیک ترین حالت به رنگ واقعی باشد. برای مثال برگ درخت در مواجه با نور خورشید باید تا جایی که می تواند نزدیک ترین نقطه به رنگ سبز باشد، اما در تصاویر خروجی، کمی رنگ سبز برای مثال، بیشتر به رنگ سرمه ای دیده می شد که می توان یکی از ضعف های سنسور دوربین اصلی در زمینه وایت بالانس دانست. باید بگوییم که در خروجی تصاویر ثبت شده تمایل به سمت رنگ سرد بسیار مشهود بود و شاید بهتر بود با کمی گرم تر شدن تصاویر خروجی، کیفیت تصویر جذاب تری را شاهد باشیم.

در مجموع خروجی تصاویر قابل قبولی را در نور روز از سنسور دوربین اصلی 64 مگاپیکسلی سامسونگ گلکسی A52 شاهد بودیم. کنتراست عالی بدون شک بهترین المان تصاویر خروجی بود. دیتیل سنسور دوربین 64 مگاپیکسلی نیز قابل قبول بود اما در حالت 1 به 4 کمی دیتیل موجود در تصاویر ضیف تر از حالت 64 مگاپیکسلی بود که اتفاق طبیعی است. وایت بالانس باز هم جای پیشرفت داشت و داینامیک رنج نیز سعی داشت تا رنگ های موجود در تصاویر تا جایی که ممکن است طبیعی باشد و اغراق رنگ ها به نسبت برخی از گوشی های هوشمند میان رده این شرکت، کمتر دیده می شد.

به سراغ سنسور دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی می رویم. زاویه دید 123 درجه ای این سنسور سبب شده تا تصاویر بسیار جذاب و لذت بخشی را بخصوص از مناظر طبیعی به ثبت برسانید. میزان رزولوشن مناسب نیز برای این سنسور دوربین فوق عریض در نظر گرفته شده است که به نسبت سنسور های دوربین فوق عریض دیتیل بهتری در تصاویر ارائه می کند.

تصاویر خروجی در نور روز کنتراست بسیار جذابی را حتی در برخی از موارد، بهتر از سنسور دوربین اصلی ارائه می کند. دیتیل تصاویر هم با توجه به میان رده بودن و میزان رزولوشن در نظر گرفته شده نیز قابل قبول بود. در مجموع اگر بخواهیم تعریفی از عملکرد سنسور دوربین فوق عریض در نور روز داشته باشیم باید بگوییم که عملکرد بسیار خوب و لذت بخشی را از این گوشی هوشمند میان رده شاهد بودیم.

سنسور ماکرو با رزولوشن 5 مگاپیکسلی برای ثبت تصاویر از فاصله نزدیک نیز عملکرد خوبی داشت و تا جایی که می توانست، برحسب رزولوشن در نظر گرفته شده، دیتیل خوبی را ارائه کرد. سنسور دوربین 5 مگاپیکسلی سنجش عمق نیز برای ثبت هرچه بهتر تصاویر پرتره توسط سنسور دوربین اصلی عملکرد خوبی داشت. در تصاویر خروجی بک گراند بخوبی بوکه شده بود و تداخل چندانی بین پرتره چهره و بک گراند بوکه شده را شاهد نبودیم که باید بگوییم به عنوان یک گوشی هوشمند میان رده، عمکرد کاملا خوب و قابل قبولی را شاهد بودیم.

اما همانطور که در بخش فیلمبرداری اشاره داشتیم، چالش اصلی برای ارزیابی عملکرد قدرت یک سنسور دوربین بدون شکت تصاویر خروجی در نور شب می باشد. جای که نویز ها موجود در نور شب (نور های مصنوعی) سنسور دوربین را به زحمت می اندازد و آنجاست که مشخص می شود سنسور دوربین چه عملکردی را از خودش به نمایش می گذارد.

در همان ابتدا باید بگوییم که توقعمان از سنسور های دوربین سامسونگ گلکسی A52 به عنوان یکی از اسمارتفون های میان رده، رده بالای این شرکت بیشتر از آن چیزی بود که شاهد بودیم. در نور شب سنسور دوربین اصلی این گوشی هوشمند با توجه به بهره بردن از گشودگی دریچه دیافراگم F/1.8 جذب نور بالایی را با خود به همراه داشت که نکته مثبتی برای عکاسی در نور کم و نور شب بود.

اما جذب نور بالا تنها برای خروجی تصاویر با کیفیت در نور شب کافی نمی باشد. پس به سراغ ضعف های اصلی سنسور های دوربین این گوشی هوشمند میان رده در نور شب می رویم. سنسور دوربین اصلی واقعا نتوانست در کنار جذب نور خوب و مناسب، دیتیل خوب، کنتراست خوبی را به نمایش بگذارد. اما وقتی که تصاویر خروجی را مانیتو حرفه ای مشاهده کردیم، نویز های موجود در نور شب بسیار در تصاویر خروجی دیده می شد که واقعا اذیت کننده بود. حرف نویز یک اتفاق نرم افزاری می باشد که گویا سامسونگ باید تلاش بیشتری در این زمینه داشته باشد تا در نهایت عملکرد بهتری را ارائه کند.

نکته جالب این جا بود که سنسور دوربین فوق عریض در شب شاید عملکرد بسیار خوبی نداشت، اما توانست خروجی تصاویر جذاب تری به نسبت سنسور دوربین اصلی ارائه کند. شاید در تصاویر خروجی نویز ها باز هم آزار دهنده بودند اما، کنتراست بهتری را در تصاویر خروجی ثبت شده توسط سنسور دوربین فوق عریض به نسبت سنسور دوربین اصلی شاهد بودیم. دقیقا اینجا به این نکته پی می بریم که درست است سنسور دوربین اصلی جذب نور بیشتری به نسبت سنسور دوربین فوق عریض دارد، اما اگر با جذب نور بالا نتواند نویز های موجود در تصاویر را حذف کند، کیفیت تصاویر خروجی به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد به همین دلیل که سنسور دوربین اصلی جذب نور کمتری به نسبت سنسور دوربین اصلی داشت، توانست کنتراست بهتری را به نمایش بگذارد. دقت کنید آسمان در تصاویر خروجی ثبت شده توسط سنسور دوربین فوق عریض به نسبت سنسور دوربین اصلی بهتر و با کیفیت تر دیده می شود و در نهایت کنتراست بهتری را شاهد هستیم که دلیلش همان جذب نور کمتر بود که اشاره کردیم.

ولی یکی از جذابیت های گوشی های هوشمند میان رده، رده بالا، بهره بردن از قابلیت Pro یا همان عکاسی حرفه ای می باشد که سامسونگ گلکسی A52 همانند اسمارتفون های پرچمدار از آن بهره مند شده است. در این حالت شما می توانید با تنظیم دستی المان هایی همچون، ایزو، سرعت شاتر و … تصاویر بسیار جذاب و هنری را در نور شب به ثبت برسانید.

خب وقت آن رسیده تا ببینیم سنسور دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی این گوشی هوشمند میان رده که با توجه به رزولوشن در نظر گرفته شده یکی از قدرتمند ترین دوربین های سلفی در میان گوشی های هوشمند میان رده به حساب می آید، چه عملکردی را به نمایش می گذارد.

در همان ابتدا باید بگوییم که با توجه به عملکردی که شاهد بودیم، سامسونگ گلکسی A52 در میان رقبای هم رنج قیمت با خودش، به سنسور دوربین سلفی قدرتمندی مجهز شده است. این سنسور دوربین سلفی توانایی ضبط ویدئو با حداکثر کیفیت 4K را دارد که کمتری گوشی هوشمند میان رده در این رنج قیمتی می شناسیم که دوربین سلفی اش توانایی ضبط ویدئو با چنین کیفیتی را داشته باشد.

در نور روز با توجه به تست هایی که انجام دادیم نتایج بسیار قابل قبولی را در خروجی تصاویر ثبت شده توسط سنسور دوربین سلفی این گوشی هوشمند میان رده شاهد بودیم. دیتیل بخوبی با دقت بالایی در تصاویر خروجی دیده می شد و حالت پرتره نیز بخوبی توانست بک گراند را بوکه کند و تداخل چندانی بین پرتره چهره و بک گراند بوکه شده شاهد نبودیم. اما باز هم قابلیت نرم افزاری پرتره که برای سنسور دوربین سلفی در نظر گرفته شده، مشکل جالبی را با خود به همراه داشت. زمانی که می خواستیم تصویر سلفی دو نفره در حالت پرتره بگیریم، سنسور دوربین سلفی فقط چهره نفر جلویی را تشخیص می داد و نفر پشتی در تصاویر خروجی کاملا بوکه می‌شد و اصلا توسط سنسور دوربین سلفی شناخته نمی شد.

در کنار توانایی ضبط ویدئو با کیفیت بسیار بالا و خوب 4K، خواستیم ببینیم که لرزشگیر نرم افزاری یا همان EIS سنسور دوربین سلفی در لرزش های ناخواسته چه عملکردی خواهد داشت. باز هم در این حالت آنطور که باید و شاید نتوانست لرزش ها را حذف کند و گویا سامسونگ باید فکری اساسی در خصوص مشکلات نرم افزاری این گوشی هوشمند بکند، چون بر روی کاغذ سامسونگ گلکسی A52 به عنوان یک گوشی هوشمند میان رده به سنسور های دوربین قدرتمندی مجهز شده است، اما مشکلات نرم افزاری قدرت این سنسور های دوربین را تحت تاثیر قرار داده است.

سخت افزار

پردازنده اسنپدراگون 720G با معماری 8 نانومتری
پردازنده گرافیکی Adreno 618
مقدار 4/6/8 گیگابایت رم
حافظه داخلی128 و 256 گیگابایت

خب رسیدیم به بخش مشخصات سخت افزاری در نظر گرفته شده برای سامسونگ گلکسی A52 که شامل پردازنده، میزان رم و میزان حافظه در نظر گرفته شده برای این گوشی هوشمند میان رده می باشد. گوشی های هوشمند میان رده سری A سامسونگ تا به امروز می توان گفت به پردازنده های مناسب و برخی از مواقع قدرتمندی مجهز شده اند. اما یک مشکل اساسی که هنوز در گوشی های هوشمند میان رده پرچمدار این شرکت بر طرف نشده است و سامسونگ هم تلاشی در این راستا ندارد، مکل خنک کننده در نظر گرفته شده برای اسمارتفون های این شرکت می باشد. مشکلی که بار اول در بررسی سامسونگ گلکسی اس 20 اولترا شاهد بودیم.

عملکرد نه چندان قدرتمند سیستم خنک کننده گوشی های هوشمند این شرکت سبب شده تا پردازنده نتواند تمام توان خود را در اختیار اسمارتفون قرار دهد، حتما می پرسید چگونه؟ زمانی که پرازنده تحت فشار قرار می گیرد طبعا دمایش بالا می رود و وظیفه سیستم خنک کننده می باشد که دمای پردازنده را کنترل کند. حال زمانی که دمای پردازنده سامسونگ گلکسی A52 تحت فشار بالا رفت، سیستم خنک کننده  چه عملکردی از خود به نمایش گذاشت؟

در تست استرس که توسط نرم افزار AnTuTu V9 داشتیم، حداکثر دمای 38.5 را توسط دوربین حرارتی ثبت کردیم. طبعا میان گوشی های هوشمند میان رده، دمای زیر 40 درجه سانتی گراد دمای مناسبی است، هرچند باز هم می‌شد سامسونگ گلکسی A52، دمای کمتر را در این حالت داشته باشد. به هر حال از نظر دما در حالت استرس بار، باید گفت که این گوشی هوشمند میان رده، عمکلرد خوب و قابل قبولی را از خود به نمایش گذاشته است. اما کاهش دما به چه قیمتی؟

همانطور که اشاره داشتیم، سیستم ها خنک کننده گوشی های هوشمند میان رده و پرچمدار سامسونگ، اخیرا آنطور که باید و شاید عملکرد خوبی را از خود به نمایش نمی گذارند. با توجه به آنچه در نمودار ها و تست هایی که انجام دادیم مشاهده کردیم، این گوشی هوشمند برای این دما خود را زیر 40 درجه سانتی گراد نگه دارد، به جای اینکه از سیستم خنک کننده کمک بگیرد، پرفرمنس یا همان عملکرد پردازنده را کاهش می دهد.

با توجه به آنچه در نمودار های خروجی در تست هایی که انجام دادیم شاهد بودیم، گلکسی A52 برای اینکه دمای خود را در شرایطی ایده آل نگه دارد، عملکرد پردازنده را حتی تا میزان 58 درصد نیز کاهش داد. بدون شک کاهش میزان عملکرد تا این میزان سبب خواهد شد تا در گیم پلی های سنگین و فشار بالای کاری، عملکرد واقعی پردازنده را شاهد نباشیم. البته در ادامه با دیدن نتایج بنچمارک های مختلف و مقایسه این اسمارتفون با سایر گوشی های هوشمند میان رده هم رنج قیمت با خودش، بهتر پی می برید که همین کاهش عملکرد، چه تاثیر منفی در نتایج تست های بنچمارک گذاشته است.

سامسونگ گلکسی A52 به پردازنده اسنپدراگون 720G شرکت کوالکام مجهز شده است. پردازنده ای میان رده که بدون هیچگونه اغراقی، تا به امروز توانسته است عملکرد خوبی را از خود به نمایش بگذارد. دو هسته قدرتمند تر با توانایی ارائه حداکثر فرکانس کاری 2.23 گیگاهرتز به همراه شش هسته اقصادی با صرفه انرژی کمتر، هشت هسته این پردازنده میان رده با معماری 8 نانومتری را تشکیل می دهند. همانطور که می بینیم، بر روی کاغد، اسنپدراگون 720G با توجه به میزن فرکانس هسته های در نظر گرفته شده، می تواند به عنوان یک گوشی هوشمند میان رده، حتی در گم پلی های سنگین عملکرد خوبی را از خود به نمایش بگذارد. در این میان، بهره بردن از صفحه نمایشی با نرخ بروزرسانی 90 هرتز نیز بدون شک لذت گیم پلی جذاب تری را به نسبت صفحات نمایش با نرخ بروزرسانی 60 هرتز با خود به همراه خواهد داشت.

همانطور که اشاره داشتیم، تمام مشخصات سخت افزاری در نظر گرفته شده برای یک گوشی هوشمند برای اینکه بتوانند حداکثر عملکرد ممکن خود را ارائه کنند باید از سیستم خنک کننده بسیار خوبی بهره مند شده باشند. اما همانطور که گفتیم، با توجه به کاهش 58 درصدی عملکرد پردازنده برای کنترل دما، توقعی که از این پردازنده داشتیم را شاهد نبودیم. هر چند سامسونگ گلکسی A52 از پس بازی های سنگینی همچون آُسفالت 9 و کال آف دیوتی موبایل بر می آید، ول نمی توان در گیم پلی های سنگین، توقع ارائه فریم ریت بالایی را داشته باشیم.

تا بحث دمای این گوشی هوشمند باز است باید بگوییم که در تست سنسور های دوربین این گوشی هوشمند د محیط باز و نور روز، گرم شدن سنسور های دوربین و پردازنده این اسمارتفون میان رده، توجه ما را به خودش جلب کرد. پس تصمیم گرفتیم بار دیگر در آتلیه تخصصی بنچیمو، با استفاده از دوربین حرارتی، دمای سنسور دوربین این گوشی هوشمند را تست کنیم. بعد از 30 دقیقه فیلمبرداری در محیطی با دمای خوب و خنک، با استفاده از دوربین حرارتی، دمای سنسور های دوربین و قسمت پردازنده این گوشی، اندازه گیری کردیم و دمای 38.5 درجه را ثبت کردیم که می توان گفت دمای مناسبی است. البته بدون شک در محیط باز دمای بیشتری را با خود به همراه خواهد داشت که بهتر بود باز هم سیستم خنک کننده عملکرد بهتری داشت. در ادامه مقایسه این اسمارتفون میان رده را با برخی از گوشی های هوشمند مطرح در بنچمارک های مختلف خواهیم داشت تا ببینیم گلکسی A52 چه عملکردی را از خودش به نمایش می گذارد.

AnTuTu V9

BENCHIMO.COM
xiaomi poco f3
714008.
xiaomi mi 10T 5G
645671.
xiaomi mi 11 lite 5G
567671.
Galaxy S10 Lite
459337.
samsung galaxy A52
344339.
xiaomi redmi note 10 pro
336250.

GeeKbench 5 single core

BENCHIMO.COM
xiaomi poco f3
940.
xiaomi mi 10T 5G
889.
xiaomi mi 11 lite 5G
590.
samsung galaxy A52
539.

GeeKbench 5 multi core

BENCHIMO.COM
xiaomi mi 10T 5G
3110.
xiaomi poco f3
2693.
xiaomi mi 11 lite 5G
1724.
samsung galaxy A52
1548.

3DMark wild life

BENCHIMO.COM
xiaomi poco f3
4181.
xiaomi mi 11 lite 5G
3121.
xiaomi redmi note 10 pro
1115.
samsung galaxy A52
1048.

3DMark wild life Extreme

BENCHIMO.COM
xiaomi poco f3
1198.
xiaomi mi 11 lite 5G
834.
xiaomi redmi note 10 pro
336.
samsung galaxy A52
317.

باتری

باتری با ظرفیت 4500 میلی آمپر ساعت
شارژر 25 واتی مجهز به شارژ سریع

سری A گوشی های هوشمند میان سامسونگ همواره به باتری هایی با میزان ظرفیت مناسب و قدرتمندی مجهز شده اند و گلکسی A52 از این اتفاق مستثنی نیست و همانطور که گفتیم به باتری با میزان ظرفیت 4500 میلی آمپر ساعتی مجهز شده است. در کنار باتری مناسب، این اسمارتفون میان رده از شارژر 25 واتی مجهز به شارژ سریع نیز بهره می برد. شارژری که توانایی شارژ 0 تا 50 درصدی باتری این گوشی هوشمند میان رده را در مدت زمان 30 دقیقه ای خواهد داشت.

در تست های انجام شده، باتری 4500 میلی آمپر ساعتی سامسونگ گلکسی A52 توانست به ازای هر بار شارژ 100 درصدی، طول عمر مفید 105 ساعت برای حالت استندبای، 36 ساعت و 40 دقیقه ای برای حالت مکالمه صوتی، 14 ساعت و37 دقیقه ای برای حالت وب گردی و 14 ساعت و 2 دقیقه ای برای حالت پخش ویدئو را ارائه کند. البته در تست PCMark که بیشترین میزان فشار بر روی باتری اعمال می شود، این گوشی هوشمند میان رده توانست طول عمر مفید 10 ساعت و 22 دقیقه ای را ارائه کند. در ادامه مقایسه تست PCMark را بین برخی از اسمارتفون های هم رنج قیمتی با سامسونگ گلکسی A52 خواهیم داشت تا بهتر عملکرد باتری این گوشی هوشمند را ارزیابی کنیم.

PCMark - Work 3.0

صدا

بلندگوهای استریو
جک 3.5 میلی متری صدا

بر خلاف بسیاری از گوشی های هوشمند میان رده که به یک اسپیکر مجهز شده اند، این گوشی هوشمند میان رده از دو اسپیکر، بلندگوی اصلی در زیر گوشی قرار گرفته و اسپیکر دوم در حاشیه باریک و ی پارچه بین پوشش شیشه ای و فریم پلاستیکی قرار گرفته است. یکی از اتفاقات خوشایند برای این گوشی هوشمند میان رده حضور جک 3.5 میلی متری می باشد. مطمئنا کسانی که به صورت حرفه ای موسیقی را دنبال می کنند از هدفون های حرفه ای استفاده می کنند که تمام این هدفون ها به جک 3.5 میلی متری و 6.5 میلی متری مجهز شده اند.

برای تست صدای این گوشی هوشمند هم مثل همیشه در آتلیه بنچیمو که از دستگاه های تخصصی استفاده می شود، از دسیبل متر برای تست عملکرد صدای سامسونگ گلکسی A52 استفاده کردیم. در تست های انجام شده، در فاصله 10 سانتی متر در بهتری حالت عدد 91.3 دسیبل را ثبت کردیم و در فاصله 50 سانتی متری هم حداکثر 77.6 دسیبل را ثبت کردیم. با توجه به نتایج به دست آمده باید بگویم که سامسونگ توانست در این بخش عملکرد خوب و قابل قبولی را به نمایش بگذراد.

رابط کاربری

بدون شک در میان گوشی های هوشمند، اسمارتفون های سامسونگ به یکی از جذاب ترین رابط های کاربری مجهز شده اند. سامسونگ گلکسی A52 از رابط کاربری One UI نسخه 3.1 بهره می برد. مجهز شدن به نسخه اندروید 11 نیز قابلیت های بسیار جذابی را برای این گوشی هوشمند میان رده به همراه داشته است.

یکی از اصلی ترین ویژگی های که نسخه اندروید 11 با خود به همراه دارد که البته با اندروی 10 معرفی شده بود، قابلیت حالت شب یا همان Night Mode می باشد. با فعال بودن این قابلیت نه تنها استفاده از اسمارتفون در نور کم را بسیار راحت تر می کند، بلکه صرفه انرژی بهتری به نسبت حالت معمولی دارد و در نتیجه به ازای هر بار شارژ 100 درصدی طول عمر مفید بهتر را ارائه می کند.

همانطور که اشاره کردیم، این گوشی هوشمند میان رده به صفحه نمایش 90 هرتزی مجهز شده است. شاید نرخ بروزرسانی 90 هرتز، صفحه نمایش روان را به نسبت صفحات نمایش با نرخ بروزرسانی 60 هرتز داشته باشد، اما به طبع مصرف انرژی بیشتری را با خود به همراه خواهد داشت. با توجه به رابطه کاربری در نظر گرفته شده شما براحتی می توانید نرخ بروزرسانی 90 و یا 80 هرتز را انتخاب کنید.

نتیجه گیری

در مجموع گوشی های هوشمند میان رده سامسونگ به نسبت بسیاری از اسمارتفون های میان رده شرکت های دیگر، توانسته اند کاربران بیشتر را به سمت خود جلب کنند و فروش بسیار چشم گیری نه تنها در بازار های جهانی، بلکه در بازار ایران نیز به عنوان محبوب ترین برند گوشی های هوشمند شناخته می شود.

اما در نگاهی منتقدانه باید بگوییم که با توجه به قیمت و مشخصات در نظر گرفته شده و البته نتایجی که در تست های مختلف همانطور که در این مقاله دیدیم، کمی توقع عملکرد بهتری را از این گوشی هوشمند میان رده داشتیم.از نظر صفحه نمایش باید بگوییم بهره بردن از چنین صفحه نمایش بدون شک سامسونگ گلکسی A52 یکی از بهترین های موجود در بازار ایران می باشد.

در بخش سنسور های دوربین نیز بر روی کاغذ سنسور های دوربین قدرتمندی این گوشی هوشمند میان رده را همراهی می کنند، اما در کنار عملکرد بسیار خوب سنسور های دوربین در نور روز، در نور شب بهتر بود که گلکسی A52 عملکرد بهتری را از خودش به نمایش می گذاشت.

در بخش مشخصات سخت افزاری نیز پردازنده میان رده خوبی این اسمارتفون میان رده را همراهی می کند. پردازنده ای که نه تنها از پس بازی های نه ندان سنگینی براحتی بر می آید، بلکه توانایی اجرای بازی های سنگین همچون آسفالت 9 و کال آف دیوتی موبایل را نیز دارد. اما به دلیل ضعف سیستم خنک کننده و کاهش عملکرد پردازنده، فریم ریت در گیم پلی های سنگین را تحت تاثیر قرار داده است.

باتری با ظرفیت مناسب 4500 میلی آمپر ساعتی در نظرگرفته شده هم به ازای هر بار شارژ 100 درصدی، طول عمر مفید خوبی را به عنوان یک گوشی هوشمند میان رده برای سامسونگ گلکسی A52 به همراه داشته است. این اسمارتفون میان رده را می توانید در مدل های مختلف با حدود قیمتی 10 میلیون تومانی در بازار ایران خریداری کنید.

پست های مرتبط

تبلت‌های جدید آیپد پرو و ایر با شارژر در جعبه همراه نمی‌شوند

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

گلکسی اس 24 اولترا پرفروش‌ترین گوشی اندرویدی سال 2024 شد