یک ویژگی عالی به نام Curve Optimizer و نگاهی به عملکرد آن در مادربرد MSI B450

چندی پیش AMD اعلام کرد که ویژگی جدید Curve Optimizer را با فریمور AGESA 1.1.8.0 روانه مادربردهای AMD 400 و AMD 500 می کند. این ویژگی بسیار جذاب در اصل بخشی از فناوری Precision Boost Overdrive 2 است که کار آن بالابردن عملکرد پردازنده است. اما نکته جالب این است که MSI این ویژگی جذاب را در فریمور AGESA 1.1.0.0 و آن هم بروی مادربرد MSI B450 Tomahawk فعال کرده است تا نتیجه نهایی آن همگان را شگفت زده کند.

ویژگی جدید Curve Optimizer چیست؟

ویژگی Curve Optimizer که مدتی بروی مادربرد MSI B450 Tomahawk فعال شد به نوعی یک فناوری برای دستیابی به عملکرد بالا در کنار مصرف بهینه است. مادربرد MSI B450 Tomahawk در کنار پردازنده Ryzen 9 5900X و فریمور AGESA 1.1.0.0 به خوبی به ما نشان دادند که این ویژگی چطور کار می کند.

قبل از هر چیزی باید این را عنوان کنم که ویژگی Curve Optimizer مانند دیگر ویژگی های AMD نیست که با نرم افزار AMD Ryzern Master فعال شود. در واقع پیچیدگی این فناوری در کد نویسی باعث شده تا تنها آن را در بایوس فعال یا غیر فعال کنید. همانطور که می دانید بایوس اصلی ترین رابط بین کاربر و سخت افزار است.

با فعال شدن ویژگی Curve Optimizer در بایوس، پردازنده با افزایش فرکانس کاری روبرو می شود، اما در سوی دیگر Vcore و ولتاژ کاری پردازنده کاهش می یابد. قطعا همه ما می دانیم که برای افزایش کاری یک پردازنده، تا حدی باید جریان ورودی به آن را افزایش داد تا به راحتی به فرکانس کاری مورد نظر ما دسترسی پیدا کند. این افزایش جریان شاید افزایش کارایی را به همراه داشته باشد اما افزایش دما هم فاکتور جدا نشدنی از آن است. اما همانطور که گفتیم ویژگی Curve Optimizer باعث افزایش فرکانس کاری پردازنده و کاهش ولتاژ پردازنده در بار کاری زیاد می شود. نتیجه آن چیست؟ کاملا مشخص است ! . شما پردازنده ای دارید که عملکرد آن افزایش پیدا کرده است اما بجای اینکه دمای پردازنده بالا رود، کم می شود !!

چطور Curve Optimizer را فعال کنیم؟

برای فعال کردن این ویژگی کافی است پس از روشن شدن مادربرد سریعاً وارد بایوس شده و از بخش Setting به Advanced رفته، سپس AMD Overclocking را انتخاب کرده تا به Precision Boost Overdrive 2 برسید. حالا گزینه Curve Optimizer پیش روی شما است. البته باید در نظر بگیرید که اگر مقدار All Core Curve Optimizer Magnitude را بیش از حد زیاد کنید پردازنده اصلا پایدار نمی شود زیرا Vcore آنقدر کاهش می یابد که پردازنده جریان مورد نیازش را تامین نمی کند و در نهایت ناپایدار می شود.

عملکرد پردازنده با فعال شدن Curve Optimizer چطور است؟

با فعال شدن Curve Optimizer عملکرد پردازنده بالا می رود و نتیجه نهایی در نرم افزارها و بازی ها افزیاش می یابد. به طور مثال مادربرد MSI B450 Tomahawk در کنار پردازنده Ryzen 9 5900X و فریمور AGESA 1.1.0.0 به نتایج زیر دست یافته است.

Cinebench R20 ALL Core - Ryzen 9 5900X

BENCHIMO.COM
Curve Optimizer غیر فعال /
8346امتیاز
Curve Optimizer فعال /
8513امتیاز

Cinebench R20 Single Core - Ryzen 9 5900X

BENCHIMO.COM
Curve Optimizer غیر فعال /
630امتیاز
Curve Optimizer فعال /
640امتیاز

فرکانس کاری - Ryzen 9 5900X

BENCHIMO.COM
Curve Optimizer غیر فعال /
4550مگاهرتز
Curve Optimizer فعال /
4675مگاهرتز

دمای پردازنده - Ryzen 9 5900X

BENCHIMO.COM
Curve Optimizer غیر فعال /
72.3سانتی گراد
Curve Optimizer فعال /
72.1سانتی گراد

با توجه به این نتایج، می بینیم که Curve Optimizer می تواند عملکرد را افزایش دهد در حالی که پردازنده کمی خنک تر عمل می کند. افزایش عملکرد در معیار تک هسته ای و چند هسته ای Cinebench R20 با افزایش فرکانس تک هسته ای 50 مگاهرتز و فرکانس چند هسته ای 100-125 مگاهرتز تقریباً 2٪ افزایش عملکرد را نشان می دهد.

MSI تأیید کرده است که سیستم عامل به روز شده AGESA چند روز دیگر در مادربردهای MSI B450 MAX عرضه می شود و سایر مادربردها هم در سال آینده میلادی بروزرسانی می شوند.

پست های مرتبط

عرضه تبلت Galaxy Tab S10 Ultra سامسونگ تا زمان عرضه گوشی Galaxy S25 به تعویق افتاد

قابلبت Circle to Search به زودی در حالت تقسیم صفحه هم کار می‌کند

اندروید 15 قابلیت Notification Cooldown را با خود همراه می‌کند