آیا تماس تصویری تلگرام پروتکل های امنیتی را رعایت می کند؟

تلگرام مدتی پیش با ارائه نرسخه بروزرسانی بتا، قابلیت تماس تصویری را برای این نرم افزار پیام رسان در نظر گرفت. قابلیتی که مدت ها بود کاربران تلگرام منتظر آن بودند. شاید اگر بخواهیم بین قابلیت های تلگرام و واتس اپ مقایسه ای داشته باشیم، بی شک تلگرام رابط کاربری جالب تر و حتی قابلیت های بهتر و بیشتری را در اختیار کاربران خود قرار می دهد.

اما در این میان تا به امروز، تنها برتری کاربر پسند واتس اپ به نسبت تلگرام، قابلیت تماس تصویری بود که از این پس تلگرام به چنین قابلیتی نیز مجهز می شود. قابلیتی که حرف های بسیاری برای گفتن دارد.

از همان ابتدا در مورد امنیت پیام رسان تلگرام، انتقاد های بسیاری را شنیده بودیم. پیام رسانی که به سرعت در میان مردم جای خودش را پیدا کرده بود. اما مسئله اصلی امنیت این نرم افزار می باشد.

بدون شک نمی توان امنیت بالای واتس اپ را دست کم گرفت و واتس اپ در جواب بسیاری از کاربرانش که چرا از قابلیت های بیشتر و جذاب تری برای این نرم افزار استفاده نمی کند، گفت: مسئله اصلی برای ما همواره امنیت بوده و هست.

به هر حال همین اتفاق باعث شد تا واتس اپ بسیاری از کاربران خود را از دست بدهد و تلگرام روز به روز محبوب تر شود. هرچند لازم به ذکر است که محبوبیت تلگرام در کشور ما بیش از کشور های دیگر است هنوز شهروندان امریکایی و بسیاری از شهروندان کشور های اروپایی با توجه به تمام محدودیت های واتس اپ، هنوز از این پیام رسان استفاده می کنند.

به هر حال شما با بروزرسانی تلگرام خود دیگر می توانید براحتی تماس تصویری برقرار کنید. اما آیا این تماس ها امنیت بالایی دارند یا نه. در راستای برقراری امنیت پیام رسان ها از پروتکل کد و دیکد استفاده می شود. به این صورت که پیام شما بعد از ارسال کد گذاری می شود و در مبدا کدگشایی می شود.

این پروتکل شاید به ظاهر بسیار ساده باشد اما هرچه قدرتمند تر باشد امکان دیکد شدن پیام در مسیر رسیدن به مقصد ضعیف تر می شود. یکی از اصلی ترین انتقادات به نسبت پیام رسان ها، سرقت اطلاعات شخصی می باشد.

واتس اپ بی شک قدرتمند ترین پروتکل امنیتی را در میان پیام رسان ها در اختیار دارد. اما تلگرام برای تماس های تصویری که بی شک نیازمند پروتکل های امنیتی قدرتمند تری می باشد چه کرده است. تلگرام نیز در تماس های تصویری از پروتکل امنیتی کد و دیکد بهره برده.

برای این اتفاق نیز هنگام برقراری تماس تصویری، در قسمت بالایی صفحه نمایش، شکلک هایی را می بینیم، در صورتی که این شکلت ها برای هر دو نفری که در حال برقراری تماس تصویر هستند یکی باشد نشان از آن دارد که این تماس تصویری با امنیت کامل برقرار شده.

به هر حال تلگرام سعی داشته تا در کنار کیفیت تماس های تصویری، امنیت بالایی را نیز با خود به همراه داشته باشد. هرچند این قابلیت نیاز به بروزسانی های جدید دارد تا برخی از مشکلات آن برطرف شود. از طرفی استفاده از تلگرام نیازمند استفاده از وی پی ان می باشد که واتس اپ به چنین اتفاقی نیاز ندارد.

در مجموع باید به یک نکته اشازه کنیم تا خودتان قضاوت کنید که آیا تلگرام پروتکل های امنیتی را رعایت می کند یا خیر؟ در حال حاضر هیچ شرکتی تلگرام را به عنوان پیام رسان رسمی برای گوشی های هوشمند خود نمی شناسد و تنها واتس اپ است که مدت هاست به عنوان یک پیام رسان جهانی و رسمی در میان شرکت های معتبر شناخته شده است. هرچند به هیچ وجه نمی توان قابلیت های جذاب تر و کاربردی تر تلگرام را که بی شک احساس بهتری را به کاربران منتقل می کند به نسبت قابلیت های واتس اپ نادیده گرفت.

پست های مرتبط

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

مایکروسافت واحد سرعت رم را در Task Manager از MHz به MT/s تغییر می‌دهد

تراشه M4 اپل احتمالاً برتری خاصی نسبت به تراشه M3 در بارهای کاری غیر ردیابی پرتو نداشته باشد