پاسخ گیگابایت به ابهامات رابط PCI و پشتیبانی از پردازنده‌های Rocket Lake-S

پاسخ گیگابایت به ابهامات رابط PCI و پشتیبانی از پردازنده‌های Rocket Lake-S

بحث پشتیبانی مادربرد های مجهز به چیپ ست Z490 از رابط PCI 4.0 و همچنین پردازنده های نسل آینده Rocket Lake-S اینتل برای اولین بار توسط گیگابایت آغاز شد، اما این کمپانی اطلاعات دقیقی در این خصوص ارائه نکرد. در جلسه پرسش و پاسخ مدیران گیگابایت، در نهایت تکلیف این موارد مشخص شد تا دو راز بزرگ چیپ ست Z490 فاش شود.

چیپ ست های مادربرد اینتل در سال های اخیر همواره قادر به پشتیبانی از دو نسل پردازنده بودند و این کار با استفاده از ارائه به روز رسانی برای بایوس مادربرد امکان پذیر بود. چیپ ست Z490 اینتل به عنوان جدیدترین دستاورد این کمپانی به همراه پردازنده های نسل دهم کامت لیک معرفی شده اند، اما پرسش بسیار مهمی در خصوص پشتیبانی از رابط PCI 4.0 و پردازنده های نسل یازدهم Rocket  Lake-S در ذهن کاربران شکل گرفته است.

گیگابایت اولین برند تولید کننده مادربرد بود که در این خصوص اطلاع رسانی کرده بود، اما در ادامه هیچ توضیح تکمیلی ارائه نکرد تا شک و تردید فراوانی به وجود آید. در نهایت در جلسه پرسش و پاسخ مدیران گیگابایت، یکی از کاربران در خصوص پشتیبانی چیپ ست Z490 اینتل از رابط PCI و پردازنده های نسل آینده Rocket Lake-S پرسشی مطرح کرد. یکی از مدیران گیگابایت در پاسخ اعلام کرد که “من نمی دانم که باید به این سوال به صورت عمومی پاسخ بدهم یا نه، اما به هر حال چیپ ست Z490 از پردازنده های نسل یازدهم Rocket Lake-S پشتیبانی خواهد کرد”.

یکی از مهم ترین دلایل اینتل برای عدم انتشار خبر پشتیبانی چیپ ست Z490 از رابط PCI 4.0 و پردازنده های Rocket Lake-S، ممانعت بسیاری از کاربران نسبت به خریداری پردازنده های جدید Comet Lake و انتظار برای رونمایی از نسل یازدهم است. در حقیقت کاربران حرفه ای ترجیح می دهند که چند ماه صبر کنند تا پردازنده های Rocket Lake-S با قابلیت پشتیبانی از رابط PCI 4.0 روی مادربرد های مجهز به چیپ ست Z490 رونمایی شوند.

به این ترتیب نیازی به آپدیت بایوس و تعویض پردازنده از نسل دهم به نسل یازدهم نیست و بدون دردسر می توانند از نسخه تکمیل شده رابط PCI 4.0 استفاده کنند. نکته مهم دیگر عدم وجود محصولات متنوع بر پایه رابط PCI 4.0 است و حتی کمپانی انویدیا به عنوان تولید کننده پردازنده های گرافیکی، هیچ محصولی مبتنی بر این رابط معرفی نکرده است. هر چند زمان معرفی کارت گرافیک های سری RTX 3000 تا حدودی مشخص شده، اما در خصوص پشتیبانی از رابط PCI 4.0 در این نسل، اطلاعاتی منتشر نشده است.

اینتل به همراه پردازنده های نسل یازدهم Rocket Lake-S چند ویژگی و فناوری جدید از جمله پهنای باند بیشتر در DMI 3.0 8x، طراحی معماری گرافیکی Inte Xe با عملکرد بالا و رابط PCI 4.0 ارائه می دهد، اما همچنان از فناوری ساخت 14 نانومتری استفاده خواهد کرد. پردازنده های نسل یازدهم اینتل می توانند از 20 خط در رابط PCI 4.0 پشتیبانی کنند.

پست های مرتبط

تبلت‌های جدید آیپد پرو و ایر با شارژر در جعبه همراه نمی‌شوند

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

مایکروسافت واحد سرعت رم را در Task Manager از MHz به MT/s تغییر می‌دهد