بررسی منبع تغذیه (پاور) MSI MAG A550BN – عملکرد بالا و قیمت کم

ام اس آی مدتی است که در تلاش برای گسترش هر چه بیشتر سبد محصولات خود است. پاور یکی از محصولاتی است که مدت زمان اندکی در خط تولید این شرکت تایوانی قرار گرفته اما تا کنون بر اساس نوع سازه و شرکت OEM آن، به خوبی توانسته نیاز کاربران حرفه ای تا مبتدی را برطرف سازد. در کنار پاورهای قدرتمند، سهم زیادی از بازار را پاورهای اقتصادی و میان رده تشکیل می دهند. به همین دلیل پاور های سری MAG ام اس آی، آمده اند تا این بخش از بازار پر مصرف را پوشش دهند. در این مطلب قصد داریم تا با پاور MSI MAG A550BN آشنا شویم.

پاور از آن دست قطعاتی است که در بسیاری از موارد، مظلوم واقع شده و در انتخاب آن دقت چندانی نمی شود. این در حالی است که کاربران حرفه ای و دوست داران حوزه سخت افزار می دانند که آخرین قطعه انتخابی پاور است اما سخت ترین چالش برای یک سیستم هم می تواند پاور باشد. چه در سیستم های حرفه ای و چه در میان رده ها یا سیستم های اقتصادی، این پاور است که جریان زندگی به قطعات شما می دهد. در خصوص ویژگی های یک پاور مناسب هم بارها صحبت کرده ایم، پس مستقیم می رویم به سراغ یک پاور اقتصادی از برند MSI با نام MAG A550BN .

قبل از شروع بررسی باید به این نکته اشاره کنیم که این پاور و برادر بزرگتر آن، با گارانتی 5 ساله آونگ در دسترس خریداران است. هم اکنون طیف وسیعی از محصولات MSI با گارانتی معتبر آونگ در بازار داخلی موجود است. محصولاتی همچون مادربرد، کارت گرافیک، هدست گیمینگ، کیبورد گیمینگ، ماوس گیمینگ، ماوس پد، پاور، صندلی گیمینگ و … را می توانید با این گارانتی خریداری کنید.

قیمت مدل MSI MAG A550BN در محدوده 1 میلیون 800 هزار تومان 

قیمت مدل MSI MAG A650BN در محدوده 2 میلیون تومان 


5 نکته ای که هنگام انتخاب منبع تغذیه (پاور) باید به آن توجه کنید

در ترکیب پردازنده های مختلف با کارت گرافیک های انویدیا چه پاوری برای ما مناسب است؟


نگاهی به مشخصات پاور A550BN

در جدول زیر نگاهی گذرا داریم به مشخصات منتشر شده از سوی شرکت سازنده

نام محصول MAG A550BN
فرم ساختار ATX
توان 550 وات
گواهینماه راندمان 80PLUS Bronze
ابعاد فن 120 میلی متر
ساختار بلبرینگ Sleeve Bearing
ابعاد پاور 150×140×86 میلی متر
نوع PFC Active PFC
محدوده ولتاژ ورودی 100~240 VAC
پروتکل های محافظتی OCP / OVP / OPP / OTP / SCP
ماژولار غیر ماژولار
تعداد کابل ها 1 × 24 پین ATX

1 × 8 پین EPS

2 × 6+2 پین PCI-E

5 × کابل SATA

2 × کابل MOLEX

1 × کابل FDD

شرکت MSI پاورهای سری MAG خود را در دو توان 550 وات و 650 وات عرضه می کند. پاورهایی که با ساختار مناسب، قیمت رقابتی و پشتیبانی از گواهینامه 80 پلاس برنز، قادر هستند بخش بزرگی از کاربران بازار را پوشش دهد. پاور MSI MAG A550BN با ابعاد 150×140×86 میلی متر قابلیت قرارگیری در هر ابعاد کیس را دارد. ساختار ATX آن در کنار ابعاد و وزن خوب، حتی برای استفاده در کیس هایی که جایگاه پاور در بالا دارند هم مشکل ساز نبوده و اسمبل راحتی را ارائه می کند. در واقع پاور MAG A550BN مناسب کسانی است که به دنبال خرید و اسمبل یک سیستم میان رده گیمینگ / رندرینگ با پردازنده هایی تا Core i5 اینتل یا R5 تیم قرمز AMD هستند و در بخش کارت گرافیک هم کارتی با توان کمتر از 200 وات ( نهایتاً RTX 3060) را مد نظر دارند.

ام اس آی برای این دو پاور خود شرکت سازنده (OEM) معروف CWT را انتخاب کرده است. سفارش بردهای این پاور از سوی MSI به CWT بر اساس طراحی Dual Forward به علاوه VRM (DC به DC) بوده تا در کنار Active PFC بودن، عملکردی پایدار و مناسب را ارائه کند.

ویدیو جعبه گشایی

طراحی و جعبه

طراحی جعبه با همان زبان طراحی همیشگی پاورهای MSI دیده می شود. در نسخه موجود در بازار کشور، جعبه با پلاستیکی پوشانده شده که برچسب گارانتی آونگ بروی آن قرار گرفته که با باز کردن پلاستیک، جعبه به راحت از عرض باز شده و دسترسی به داخل آن فراهم می شود. در اطراف پاور مهارکننده های نرم جا خوش کرده تا در صورت ضربه و تکان های شدید، مشکلی برای قطعه به وجود نیاید. بجز پاور و کابل های متصل به آن، کابل برق شهر، دفترچه راهنما و پیچ اتصال به کیس هم عرضه می شود.

خارج از جعبه، A550BN با رنگ مشکی و تزئینات خاکستری، جذابیت بصری مناسبی را خلق کرده تا در این سگمنت در دسته زیبا رویان قرار گیرد. در اطراف پاور هم ساختار به صورت شبکه های برجسته است که من را به یاد کانتینرهای ترانزیت می اندازد. در واقع هماهنگی خوبی بین طراحی و ابعاد این پاور وجود دارد. فن 120 میلی متری هم در زیر شبکه ای فلزی قرار گرفته و نشان اژدهای MSI هم در میان آن خودنمایی می کند. با نگاه اولیه، هماهنگی طراحی بین المان های جعبه و بدنه پاور، نشان از اهمیت طراحی در محصولات جدید این شرکت دارد.

برچسب مشخصات که یکی از مهمترین عوامل برای ارزیابی یک پاور مناسب است، طراحی خوب و خوانایی دارد تا به سرعت به ویژگی های این پاور دسترسی پیدا کرد. از جمله مواردی که با نگاه کردن به این پاور می توان گفت، ساختار تک ریل 12V+، آمپراژ 45.5 آمپر در ریل 12 ولت، آمپراژ 20 آمپر در ریل 5 ولت و 3.3 ولت و در نهایت توان اصلی 546 وات که در واقع همان توان نامی 550 است.

همانطور که در جدول بالا هم مشخص کردیم، A550BN یک پاور غیر ماژولار است. برای این دست از پاورها جنس کابل ها در نهایت به مدیریت بهتر سیم کشی کمک می کند، زیرا در غیر ماژولارها دیگر قادر به جدا کردن کابل های غیر ضروری نیستید. کابل ها فیبر مشکی، انعطاف مناسبی دارند که همین موضوع در کنار طول 60 سانتی متری برای کابل 24 پین مادربرد، تک 4+4 پین پردازنده و دو 6+2 پین کارت گرافیک، اسمبل راحت و مدیریت کامل را در هر ستاپی منجر می شود.

24 پین مادربرد طول 60 سانتی متر
4+4 پین پردازنده طول 60 سانتی متر
2 خروجی 6+2 پین کارت طول 60 + 15 سانتی متر
کابل SATA و MOLEX طول 90 سانتی متر

هر 15 سانتی متر یک کانکتور

کابل SATA و FDD طول 90 سانتی متر

هر 15 سانتی متر یک کانکتور

درگاه خروجی کابل ها بروی بدنه پاور با یک لاستیک پوشانده شده تا امنیت اتصال های درونی را تضمین کند و البته از ورود اجسام مختلف از آن بخش هم جلوگیری شود. در مجموع می توان در بخش طراحی و کیفیت ساخت، نمره قبولی را بر اساس سگمنت محصول به A550BN داد.

نگاهی به ساختار A550BN

با باز کردن پاور به برد و قطعات داخلی دسترسی پیدا می کنیم. همانطور که عنوان شد MSI با سفارش به CWT بردی با طراحی Dual Forward را برای این پاور در نظر گرفته است. برد طراحی شده تا حدی خلوت است که البته دلیل آن استفاده از فن همیشه در حال چرخش است. این نوع طراحی جریان هوای بیشتری را در بخش های مختلف ایجاد می کند که در نهایت باعث خنک بودن و پایداری عملکردی می شود.

در بخش ورودی برق یک فیلتر نویز EMI دو لایه قرار گرفته تا از جریانات ناخواسته مانند صاعقه جلوگیری کند. A550BN علاوه بر کاهش تلفات ناشی از مقاومت های تخلیه خازن X، مجهز به آی سی تخلیه CAP200DG است.

A550BN به عنوان یک پاور با برد کامل، از یک دیود پل GBU1006 (10A) استفاده می کند که روی یک هیت سینک جداگانه نصب شده است. خازن برق اصلی CapXon دارای مقدار 400V / 270uF است که البته کمی برای این توان کوچک است اما همچنان می تواند به خوبی وظیفه خود را انجام دهد.

مرحله PFC از یک جفت ماسفت GP18S50G (18A) با دیود تقویت کننده STTH8S06D (8A) استفاده می کند، مرحله PWM از یک جفت ماسفت با ظرفیت بزرگتر از SLF20N50A (20A) استفاده می کند که همگی توسط Champion IC. CM680T و CM680T کنترل می شوند.

ریل 12 ولت توسط 4 دیود PFR20L60CT (در مجموع 80 آمپر) بهینه می شود که دارای توان طراحی دو برابر توان نامی A550BN است (چه بهتر). سنسور دمای مدار Smartfan در زیر PCB لحیم شده است و به جای اندازه گیری از طریق هیت سینک بالا، دما را در قسمت حامل جریان مدار اندازه گیری می کند.

ریل 5 ولت و 3.3 ولت از بلوک مدار DC به DC با اسیلاتور IC UP3861P که 2 جفت Mosfet QM3054M6 (97A) را بهینه می کند، تولید می شود. آی سی نظارت بر عملکرد از نوع Inferno IN1S429I-DCG است که علاوه بر این یک آی سی مقایسه کننده ولتاژ LM393G وجود دارد که از مدار فن هوشمند پشتیبانی می کند.

خازن های فیلتر خروجی DC از CapXon و ChengX با حداکثر دمای عملیاتی 105 درجه سانتیگراد کار می کنند.

فن استفاده شده با ابعاد 120 میلی متری دارای حداکثر سرعت 2000 دور در دقیقه است. فن D12SH-12 دارای ساختار یاتاقان آستین دار است که یک ساختار معمولی ولی با نویز کم است.

تست های انجام شده

در اولین مرحله از تست ها باید به سراغ ریل های 12 ولت، 5 ولت و 3.3 ولت برویم و ببینیم که در بارهای مختلف چه واکنشی از جریان های مختلف دریافت می کنیم. در واقع پایداری و سلامت قطعات در گرو این موضوع است. در صورت عدم پایداری در جریان های یاد شده یا با افزایش ولتاش شدید روبرو هستیم یا کاهش شدید.

تست بارهای متغیر فراتر از چالش های رایج برای پاور است. خصوصاً در تست 1mS حتی پاورهای پرچمدار هم به سختی می توانند از این چالش بیرون بیایند. در این تست A550BN شرایط مطلوبی داشت اما تنها در 3.3 ولت 1mS با ولتاژ 3.144 عملکرد موفقی نداشت. البته باید یاد آور شویم که این تست در دنیای واقعی قابل اجرا نیست پس جای نگرانی نیست. پاور A550BN توانست تمام تست های این بخش را پاس کند این در حالی است که در این سگمنت بعضی از پاورها حتی قادر به تمام کردن تست های گفته شده نیستند.

A550BN در زیر بارها با حداکثر بازده نسبتاً بالا نزدیک به 90 درصد، عملکرد خوبی دارد و به راحتی به استاندارد 80Plus Bronze می رسد. نوسان ولتاژ خطوط برق در محدوده ایمن استاندارد ATX است. با توجه به استفاده از مدار DC به DC، حتی در بارهای عجیب، A550BN همچنان توانایی خود را به خوبی نشان می دهد. در زیر نمودار راندمان پاور A550BN را در بارهای مختلف مشاهده می کنید.

حالت های حفاظتی OCP/OPP/SCP روی A550BN به خوبی کار می کنند. پاور MSI MAG A550BN هنگامی که به نقطه بحرانی می رسد به طور خودکار خاموش می شود و پس از راه اندازی مجدد بدون هیچ مشکلی به طور معمول کار می کند. این موضوع نشان می دهد که پروتکل های محافظتی بروی ریل به خوبی کار می کنند.

در این میان خازن اصلی 270uF دارای زمان ذخیره 10.4 میل ثانیه است که، انتظار تخلیه تا زمان حدودی 15 میل ثانیه داشتم. این موضوع در عملکرد پاور تاثیر گذار نیست اما می تواند در دراز مدت قبض برقی در حدود 100 هزار تومان را به 101 هزار تومان تغییر دهد (اصلا مهم نیست).

همانطور که گفته شده نهایت سرعت فن D12SH-12 برابر با 2000 دور در دقیقه است اما در بیشتر مواقع با سرعت 900 دور در دقیقه می چرخد که همین موضوع هم نویز بسیار کم را تولید می کند. بر اساس سنسور دما با قابلیت پشتیبانی از فن هوشمند، تنها در صورت بالا رفتن دما سرعت چرخش فن بالا می رود که به سختی می توان به دماهای بسیار بالا در پاور دست یافت.

پست های مرتبط

تبلت‌های جدید آیپد پرو و ایر با شارژر در جعبه همراه نمی‌شوند

کارت گرافیک RTX 5080 پیش از RTX 5090 عرضه می شود !

مایکروسافت واحد سرعت رم را در Task Manager از MHz به MT/s تغییر می‌دهد