تغییر نام خودروی سایپا رهام به درخواست یک فعال محیط زیست ناشناس

تغییر نام خودروی سایپا رهام به درخواست یک فعال محیط زیست

گروه خودرو سازی سایپا در نمایشگاه خودرو سال 1396 مشهد از اتومبیل سایپا رهام رونمایی کرد و دو مدل از آن را در دو رنگ متفاوت در مقابل دیدگان بازدید کنندگان قرار داد. اکنون پس از دو سال به زمان فروش و عرضه رسمی آن به بازار، سایپا تصمیم عجیبی را اتخاذ کرده و قصد تغییر نام اتومبیل رهام را دارد.

استفاده از نام های ایرانی توسط شرکت های خودرو ساز داخلی برای تولیدات ملی بسیار ضروری به نظر می رسد و در همین راستا نیز خودرو های ملی از نام های ایرانی مانند تیبا، ساینا، کوییک، سایپا رهام و سمند بهره می برند. هر چند پیش از این غلامعلی حداد عادل به عنوان رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نسبت به انتخاب نام کوییک انتقاداتی را مطرح کرده بود که با پاسخ قاطع مدیر عامل سایپا، ختم به خیر شد.

در حقیقت نام کوییک برگرفته از یک روستای قدیمی در منطقه کردستان و هرمزگان است و مهدی جمالی مدیر عامل وقت سایپا نیز در همین خصوص اطلاع رسانی کرده بود. خودروی سایپا رهام که قرار بود در سال 98 روانه بازار شود، با توجه به شرایط نابسامان واردات قطعات و گرانی قطعات با مشکلاتی مواجه شد تا در نهایت عرضه رسمی آن به بازار به سال آینده موکول شود.

اما به نظر می رسد که مدیران سایپا دغدغه های مهم تری به جز مدیریت آشفته بازار خودرو و مدیریت قیمت های سر به فلک کشیده پراید، تیبا، ساینا و کوییک دارند. آنها در تازه ترین اقدام خود و بر اساس پیشنهاد یک فعال محیط زیست که هیچ نامی از وی وجود ندارد، تصمیم گرفتند تا نام سایپا رهام را به نام یک جانور در حال انقراض ایرانی تغییر دهند.

خودروی سایپا رهام که بر پایه پلتفرم ملی SP100 این شرکت طراحی و تولید شده، به درخواست یک فعال محیط زیست و در راستای حمایت از یکی از گونه های جانوری در حال انقراض با پیشنهاد تغییر نام مواجه شد. گروه سایپا نیز این پیشنهاد را به کمیته نام گذاری محصولات ارجاع داده و در نهایت با تغییر نام رهام به شاهین موافقت شد.

به این ترتیب در سال 1399 شاهد حضور سایپا شاهین در بازار خواهیم بود و برنامه این شرکت برای تولید 12000 دستگاه از این خودروی ملی در دستور کار قرار خواهد گرفت. سایپا در نظر دارد تا سال 1401 خورشیدی، تیراژ تولید شاهین را به 100 هزار دستگاه افزایش دهد. در خصوص قیمت این محصول نیز گمانه زنی های فراوانی وجود دارد، اما به نظر می رسد که قیمت خودروی ملی سایپا شاهین بیش از 150 میلیون تومان باشد.

به هر حال وقتی خودروی پراید در حال حاضر با قیمت 70 میلیون تومانی در بازار به فروش می رسد و قیمت تیبا نیز به بیش از 80 میلیون تومان افزایش یافته، نباید انتظار داشت که سایپا رهام سابق با قیمتی کمتر از 150 میلیون تومان در بازار عرضه شود. موتور BM16 با حجم 1650 سی سی، قدرت 113 اسب بخار و گیربکس اتوماتیک به همراه آپشن های متعددی که برای آن در نظر گرفته شدند، مهم ترین دلیل افزایش قیمت به شمار می روند.

پست های مرتبط

تسلا مدل Y در بین 10 خودروی برقی برتر سال 2023 نیست !

اسکوتر محبوب یاماها آیروکس 155 مدل 2023 به کنترل کشش مجهز می شود !

دوچرخه برقی BUXUS Eva به سبک موتور سیکلت با برد 103 کیلومتر