بهترین هدست های واقعیت مجازی

با پیشرفت تکنولوژی و فناوری همیشه سخت افزارهای جدید هم پایشان به بازار باز می شود. هدست های واقعیت مجازی هم سالهاست که به عنوان معرفی کننده یک دنیای جدید، جایشان را در بین کاربران پیدا کرده اند و هر روز هم به تعداد مصرف کننده آنها اضافه می شود. ما در این مطلب قصد داریم که به معرفی بهترین هدست های واقعیت مجازی که در بازار وجود دارند بپردازیم، اما تعداد انگشت شماری از این هدست ها با کیفیت هستند، چه به دنبال یک مدل کاملا مستقل باشید و چه مدلی که به رایانه های شخصی یا کنسول متصل شود. ما بهترین ها را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد پس با ما همراه باشید.

واقعیت مجازی راهی جذاب برای سفر کردن به دل ناشناخته هایی است که آنها را در دنیای واقعی نمی توانیم تجربه کنیم. شرکت های زیادی سعی کردند که با استفاده از این فناوری به بیزینس های خود بیشتر بها دهند، تولید شبیه سازهای گردشگری افزایش پیدا کرد، بازی های خلاقانه ای توسعه یافت که با استفاده از این فناوری جذابیت ویژه ای داشتند.

کدام دسته از هدست ها واقعیت مجازی بهتر هستند؟

خیلی از کاربرها وقتی به بازار مراجعه می کنند دقیقا نمی دانند که باید به دنبال چه چیزی بگردند و اینکه حتی چه پارامترهایی را برای خرید باید در نظر بگیرند. در دنیای مدرن حالا اولین چیز را داشتن دانش و اطلاعات کافی تعیین می کند. ما در بازار دو نوع هدست داریم: اول هدست های متصل و مستقل. هدست های متصل شونده مانند HTC Vive Pro 2، Playstation VR و Valve Index می توانند به رایانه های شخصی، پلی استیشن 4 و پلی استیشن 5  وصل شوند و با خروجی گرفتن از آنها تصاویر را پردازش کنند.

Oculus Quest 2

هدست Oculus Quest 2 در تاریخ 16 سپتامبر 2020 در جریان رویداد فیس بوک کانکت 7 معرفی شد. این پلتفرم با نام Meta Quest 2 هم شناخته می شود که توسط Facebook Technologies بخشی از Meta Platforms شده است. مدل 64 گیگابایتی Oculus Quest 2 در حال حاضر 299 دلار قیمت دارد که 100 دلار نسبت به Oculus Quest اصلی کاهش قیمت داشته است. در سال 2021، مدل 64 گیگابایتی Quest 2 با یک مدل 128 گیگابایتی با همان قیمت مدل اصلی جایگزین شد و استقبال خوبی هم از آن صورت گرفت. همانند مدل قبلی خود، Quest 2 هم می تواند به عنوان یک هدست مستقل با یک سیستم عامل داخلی مبتنی بر اندروید و هم نرم افزار استفاده شود. اتصالات می توانند از طریق USB یا Wi-Fi باشند. طراحی شاهری بسیار زیبا و مدرن، وضوح بالا برای هر چشم و کنترل کننده های تاچ با کیفت و کارساز Oculus Quest 2 را به عنوان بهترین انتخاب در این مجموعه قرار داده است.

Oculus Quest 2 یک هدست واقعیت مجازی با قیمت مناسب است که از چیپست Qualcomm Snapdragon 865  پشتیبانی می کند، که نسبت به Quest اصلی و چیپست Snapdragon 835 آن ارتقاء قابل توجهی داشته است. این یک تجربه واقعیت مجازی عالی را در یک بسته واحد و بدون نیاز به سیم (به جز شارژ هدست) ارائه می‌کند و در حال حاضر بالاترین وضوح تصویر را در بین هدست‌های واقعیت مجازی مصرف‌کننده با 1920 در 1832 برای هر چشم ارائه می‌کند. Oculus Quest 2 دارای دو کنترل حرکتی برای ردیابی کامل حرکت سر و دست است و یک مجموعه قوی از نرم‌افزار Vr  را در فروشگاه داخلی خود ارائه می‌دهد.

Oculus Quest 2 براحتی قابل استفاده برای موبایل و پلتفرمی به غیر از رایانه های شخصی است اما راه حل دیگری هم وجود دارد.کابل 79 دلاری Oculus Link یک کابل USB-C پنج متری است که به شما این امکان را می دهد تا Oculus Quest 2 را به رایانه هایش شخصی خود متصل کنید و از آن درست مانند Rift S متصل شده برای اجرای بازی های واقعیت مجازی PC مانند Half Life: Alyx استفاده کنید. درست که قیمت این کابل گران است اما با توجه به اینکه کوست 2 حدود 100 دلار به نسبت نسخه قدیمی ارزان تر است باز هم شما ارزش خرید خود را حفظ کرده اید.

Valve Index

Valve Index یک هدست واقعیت مجازی است که توسط شرکت نام آشنای Valve ساخته و تولید شده است. این هدست در 30 آوریل 2019 معرفی شد و در 28 ژوئن 2019 هم به بازار عرضه شد. Index یک هدست نسل دوم و اولین هدستی است که به طور کامل توسط Valve ساخته شده است و رضایت کاربران خود را به همراه داشته است.

این هدست از یک پنل LCD با سوئیچ1440×1600  برای هر چشم استفاده می کند و وضوح ترکیبی 2880×1600 را ارائه می دهد. پانل‌ها RGB کامل هستند و می‌توانند با نرخ‌های تازه‌سازی 80 هرتز، 90 هرتز، 120 هرتز یا حالت آزمایشی 144 هرتز کار کنند. میدان دید Valve Index 130 درجه است اما کاربران میدان دید عملی 120 را گزارش کرده اند.

هدست واقعیت مجازی متصل به رایانه شخصی  Valveمدل Valve Index یکی از گران‌ ترین هدست‌های در بازار است. قیمت آن 999 دلار است و خرید آن کار هر کسی نیست، حتی اگر Index دارای نرخ رفرش 120 هرتز باشد که به طور قابل توجهی بالاتر از بسیاری از رقبای خود (با حالت آزمایشی 144 هرتز) است. با این حال،Valve Index  در حال حاضر هدست واقعیت مجازی مورد علاقه بسیاری از کاربران است. اگرچه خود این هدست آنقدرها هم از لحاظ ظاهری چشمگیر نیست، اما کنترلرهای آن انقلابی هستند. آن‌ها می‌توانند حرکات تک تک انگشتان را ردیابی کنند و بازی‌ها (که از آنها بهره می‌برند) می توانند از این فناوری به طرز شگرفی استفاده کنند. این فناوری به قدری چشمگیر و حیرت آور است که باعث می شود ما آن را توصیه کنیم. نرخ تازه ‌سازی بالاتر Index باعث می‌شود که عملکرد نرم ‌تری نیز داشته باشد، که یکی دیگر از امتیازات خوب آن است. اگر به دنبال تجربه ای متفاوت از نسل نوینی از هدست های واقعیت مجازی هستید، Valve Index می تواند بسیار جالب توجه باشد.

HTC Vive Pro 2

اگر می خواهید تجربه واقعیت مجازی با بالاترین وضوح را داشته باشید، HTC Vive Pro 2 بهترین هدستی است که می توانید در بازار پیدا کنید. این هدست واقعیت مجازی  بسیار سطح بالایی است که هم علاقه مندان و هم حرفه ای ها را هدف قرار می دهد. HTC Vive Pro 2 با وضوح تصویر 2448 در 2448 پیکسل در هر چشم به راحتی بهترین تصاویری را که تاکنون در VR دیده ایم ارائه می دهد. اما درست است که HTC Vive Pro 2 یکی از بهترین ها در ارائهکیفیت است اما قیمت بسیار بالایی هم دارد. شما فقط برای هدست 799 دلار پول بدهید، این در حالیست که هنوز کنترلرها و وسایل دیگه هم جداگانه خرید شوند.

HTC Vive Cosmos

یکی دیگر از هدست های قابل توجه که می شود با قیمتی متعادل آن را تهیه کرد، HTC Vive Cosmos است. این هدست دارای وضوح بسیار خوبی هم هست. هدست HTC Vive به ایجاد واقعیت مجازی به این شکل که امروز رواج پیدا کرده بسیار کمک کرده است. Vive اولین هدست مصرفی بزرگی بود که با کنترلرهای حرکتی عرضه شد، و این ایده را عادی کرد که VR در مورد حرکت فیزیکی است، نه فقط غوطه وری بصری. اکنون، سه سال پس از انتشار مدل Vive، HTC آماده است تا به کار خود در این مسیر ادامه دهد. این شرکت در حال جایگزینی Vive موجود  با هدستی به نام Vive Cosmos است که فروش آن مدتی است که آغاز شده.

HTC Vive Cosmos با قیمت 699 دلار یک هدست پیشرفته و حتی مجهز به نمایشگری شخصی است.

Playstation VR

شاید که Playstation VR یکی از معروفترین هدست های واقعیت مجازی باشد چون طیف گیمرها را بطور اختصاصی پوشش می دهد. Playstation VR به لطف حمایت سونی باعث شده که مقرون به صرف تر و بسیار در دسترس باشد. تنها چیزی که احتیاج دارید یک عدد پلی استیشن 4، هدست و یک دوربین است و حالا هم که با Playstation 5 سازگار است.

تابحال چندین بازی معروف مانند  Until Dawn: Rush Of Blood، Nights at Freddies: Help Wanted و Rez Infinite برای Playstation VR منتشر شده اند. بسیاری از بازی های پلی استیشن VR  با Dualshock 4 کار می کنند، دقیقا این همان چیزی است که این پلتفرم در آن مشکل اساسی دارد.

این هدست هنوز از دسته های Playstation Move مربوط به دوران پلی استیشن 3 استفاده می کند و حقیقت اینست که آنها به اندازه کنترلرهای Oculus Touch توانمند نیستند. آنها همچنین گران قیمت هم هستند و در جعبه های پلی استیشن جا نمی شوند.

سونی در حال کار بر روی یک سیستم پلی استیشن VR جدید برای پلی استیشن 5 با کنترلرهای بازطراحی شده است. هدست جدید هنوز معرفی نشده است، اما این شرکت پیش نمایشی از کنترلرهای جدید منتشر کرده است.

HP Reverb G2

وقتی که کمپانی های بزرگی مانند HP، Valve و مایکروسافت در کنار هم قرار بگیرند محصولی مانند HP Reverb G2 تولید می شود. شرکت والو هم که سالهاست در تولید هدست های واقعیت مجازی فعال است و چندین مدل را به بازار عرضه کرده است. اما HP Reverb G2 از لحاظ وضوح و میدان دید با نسخه قبلی تفاوتی ندارد ولی در عوض دو دسته کنترلی را اضافه کرده است. وضوح تصویر 2160-2160  برای هر چشم در HP Reverb G2 فراهم شده است.

هدست HP Reverb G2 برای دنبال کردن حرکات کاربرها از چهار دوربین و قابلیت ردیابی با 6 درجه آزادی استفاده می کند و می‌تواند تا 1.4 برابر حرکات بیشتری را نسبت به نسخه قبلی ثبت کند. از این چهار دوربین، دو نمونه در کناره‌های دستگاه قرار دارند و برای ردیابی بهتر دسته‌های کنترلی به کار می‌روند و دو دوربین دیگر در جلوی دستگاه جای گرفته‌اند.

در پایان باید بگویم که با در نظر گرفتن تمام مواردی که بررسی کردیم شاید باز هم احتیاج باشد که موارد خاص دیگری را هم لحاظ کنیم. اگر هر کدام از هدست ها را انتخاب کردید به این مورد هم توجه کنید که لیست بازی های آن را پیدا کنید.

پست های مرتبط

Jez Corden گزارش کرد که بازی‌های Halo و Forza به پلی‌استیشن می‌آیند

نسخه Early Access بازی Grey Zone Warfare امروز در استیم منتشر می‌شود

کنسول نینتندو سوییچ 2 از رزولوشن 4K پشتیبانی می‌کند