هرآنچه باید از آیفون 13 بدانید

بعد از عملکرد خوب گوشی های هوشمند خانواده آیفون 11 و آیفون 12، حال نوبت به آن رسید تا اپل جدیدترین پرچمدارانش، یعنی گوشی های هوشمند خانواده آیفون 13 را معرفی کند. تا به امروز شایعات جالبی را در خصوص مشخصات در نظر گرفته شده برای این گوشی های هوشمند شنیده ایم. در این مقاله نیز قصد داریم تا نگاهی کلی به این مشخصات داشته باشیم و ببینیم به نسبت نسل قبلی، پرچمداران جدید اپل قرار است چه تغییراتی را با خود به همراه داشته باشند.

طراحی و صفحه نمایش

اپل طراحی متفاوتی را برای گوشی های هوشمند خانواده آیفون 12 به نسبت گوشی های هوشمند خانواده آیفون 11 بهره برده بود. طراحی با فریم های تخت، که ما را به یاد گوشی های هوشمند قدیمی تر این شرکت انداخت. طراحی که مورد استقبال بسیار خوبی از سمت کاربران واقع شد.حال پرچمدارن جدید خانواده آیفون 13 هم قرار است از طراحی مشابه با پرچمداران خانواده آیفون 12 بهره مند شوند.

در کنار فریم های تخت و بسیار جذاب، گویا به نسبت نسل قبلی، این گوشی های هوشمند به فریم های ضخیم تری مجهز خواهند شد. بهره بردن از فریم ضخیم تر بدون شک سبب می شود تا پرچمداران جدید اپل وزن سنگین تری را نیز با خود به همراه داشته باشند. در نمای پشتی اما پیش بینی می شود که باز هم طراحی مشابهی همانند گوشی های هوشمند خانواده آیفون 12 برای این پرچمداران در نظر گرفته شود. پس با این تفاسیر به احتمال زیاد آیفون 13 پرو و 13 پرو پلاس به سه سنسور و آیفون 13 و 13 مینی به دو سنسور دوربین در قسمت پشتی مجهز خواهند شد.

در نمای رو به رویی هم اپل سعی داشته تا ناچ باریک تری را برای صفحه نمایش در نظر بگیرد. بریدگی ناچ در قسمت بالایی و مرکزی صفحه نمایش، سنسور دوربین سلفی و سنسور Face ID را در خود جای داده است. اپل اذعان داشته که قابلیت امنیتی سنسور تشخیص چهره سه بعدی یا همان Face ID این بار قدرتمند تر از همیشه خواهد بود.

اما در بخش صفحه نمایش بالاخره اپل تصمیم جالبی گرفت، اتفاقی که شاید توقع داشتیم در نسل قبلی پرچمداران این شرکت رخ دهد. به هر حال حداقل تقریبا مطمئن هستیم که آیفون 13 پرو مکس به عنوان گل سر سبد گوشی های هوشمند اپل، قرار است به صفحه نمایش با توانایی ارائه نرخ بروزرسانی 120 هرتز مجهز شود.

دوربین

همانطور که اشاره کردیم، مدل پرو و پرو مکس به سه سنسور دوربین و مدل استاندارد و مینی نیز به دو سنسور دوربین در قسمت پشتی مجهز خواهند شد. اما به نسبت نسل قبلی، اپل بریدگی با قطر بزرگ تری را برای قرار گیری سنسور های دوربین پشتی در نظر گرفته است. چنین اتفاقی خبر از آن می دهد که به احتمال زیاد، سنسور دوربین با ابعاد بزرگتری به نسبت نسل قبلی برای این پرچمداران قدرتمند در نظر گرفته شود.

هنوز اطلاعاتی از میزان رزولوشن در نظر گرفته شده برای این سنسور های دوربین منتشر نشده، اما می دانیم که سنسور دوربین اصلی از نوع عریض این اسمارتفون ها، قرار است به گشودگی دریچه دیافراگم f/1.5 مجهز شوند (گوشی های هوشمند خانواده آیفون 12 به سنسور دوربین اصلی با گشودگی دریچه دیافراگم f/1.6 مجهز شده بودند). سنسوری از نوع عریض که بدون شک توانایی ارائه عملکرد بهتری به نسبت نسل قبلی خودش را خواهد داشت.

یکی از ایراداتی که شاید می شد به گوشی های هوشمند خانواده آیفون 12 گرفت، در بخش سنسور دوربین فوق عریض بود که گشودگی دریچه دیافراگم f/2.4 سبب می شد که این سنسور جذب نور کمتری داشته باشد و در نور کم و نور شب آنطور که باید و شاید عملکرد خوبی را ارائه نکند. حال با توجه به شایعات منتشر شده، سنسور دوربین فوق عریض پرچمداران جدید اپل قرار است از گشودگی دریچه دیافراگم f/1.8 بهره مند شوند و در نهایت با جذب نور بیشتر، توانایی ثبت تصاویر با کیفیت تری در نور کم و نور شب به نسبت پرچمداران نسل قبلی خواهند داشت.

پردازنده و باتری

گوشی های هوشمند اپل همواره پردازنده های بسیار قدرتمندی را با خود به همراه داشتند. پرچمداران خانواده آیفون 13 نیز قرار است به پردازنده A15 اختصاص این شرکت مجهز شود. پردازنده که بدون شک توانایی ارائه عملکرد بسیار خوبی را خواهد داشت و البته از شبکه های اینترنتی نسل پنجم یا  همان 5G نیز پشتیبانی می کند.

اپل هیچگاه میزان ظرفیت باتری در نظر گرفته شده برای پرچمدارن خود را حتی در مراسم رونمایی رسمی هم اعلام نمی کند. با توجه به آنچه در شایعات شنیده ایم، این بار اپل قصد دارد تا از باتری هایی با میزان ظرفیت قدرتمند تری به نسبت نسل قبلی برای پرچمداران خانواده آیفون 13 استفاده کند که بی شک طول عمر مفید بهتری به ازای هر بار شارژ 100 درصدی را ارائه خواهند کرد.

پست های مرتبط

مایکروسافت از OpenAI برای عرضه موتور جست‌وجوی جدیدش حمایت کرد

اندروید 15 عادات خواب شما را بهتر از قبل تنظیم می‌کند

تبلت‌های جدید آیپد پرو و ایر با شارژر در جعبه همراه نمی‌شوند